جمعه ۰۷ اردیبهشت ۰۳

محتوای همیشه سبز چیست؟

طراحی سایت و خدمات تولید محتوا و سئو

محتوای همیشه سبز چیست؟

۷ بازديد

محتوای سبز یا محتوای همیشه سبز (Evergreen Content) بخش مهمی از هر استراتژی بازاریابی محتوا است که تولید آن مزایای بسیاری را برای وب سایت‌ها به همراه دارد. اما محتوای همیشه سبز چیست و به چه مفهومی اشاره دارد؟ محتوای سبز مانند درختی است که در تمام فصل‌های سال تازه و شاداب بوده و طراوت خود را از دست نمی‌دهد. اما به لحاظ تکنیکی و حرفه‌ای، محتوای سبز در واقع نوعی محتوای سئو شده است که تاریخ انقضا ندارد و هیچگاه قدیمی نمی‌شود. یعنی کاربر در هر زمان که یک محتوای سبز را مطالعه کند، اطلاعات کاملی درباره موضوع مورد نظر خود بدست می‌آورد و اهمیتی ندارد که چه مدت از تاریخ انتشار آن می‌گذرد.

برخی از محتواها همچون اخبار روز دارای تاریخ انقضا هستند و پس از گذشت چند روز دیگر ارزش و اعتبار خاصی ندارند. اما محتوای سبز دقیقا برعکس است و تا چندین سال پس از انتشار همچنان دارای ارزش و اعتبار بوده و مطالعه آن برای خواننده مفید و سودمند است. تولید محتوای همیشه سبز مزایای بسیاری را برای وب سایت شما به همراه دارد و موجب افزایش ترافیک ارگانیک آن خواهد شد. در ادامه این مطلب مفهوم و تعریف دقیق محتوای همیشه سبز را به طور کامل مورد بررسی قرار می‌دهیم و شما را با اصول نوشتن محتوای سبز آشنا خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

محتوای همیشه سبز چیست؟

محتوای همیشه سبز محتوایی است که ارزش و اعتبار آن در طول زمان کاسته نمی‌شود و به زبان ساده‌تر هیچگاه قدیمی نخواهد شد. واژه انگلیسی Evergreen (یا همیشه سبز) از نام گیاهی گرفته شده که برگ‌های آن در تمام فصل‌های سال سبز است و طراوات و شادابی خود را در طول سال حفظ می‌کند و اصطلاحا همیشه سبز خواهد بود. محتوای سبز تا مدت‌ها پس از انتشار همچنان قابل مطالعه است و محتوای آن با گذشت زمان، قدیمی و منقضی نمی‌شود و از این رو میزان ترافیک و بازدید از آن نیز به تدریج افزایش پیدا می‌کند. به عنوان مثال محتواهای آموزشی (How to)، بیوگرافی‌ها و یا معرفی محصول به عنوان محتواهای سبز در نظر گرفته می‌شوند زیرا محتوای آنها در گذر زمان تغییرات چندانی پیدا نخواهد کرد و تاریخ انقضا ندارند. مقاله‌هایی با عناوین «10 روش موثر کاهش وزن»، «طرز تهیه پاستا آلفردو»، «بیوگرافی نیوتون» و یا «مشخصات لپتاپ Lenovo» در دسته محتواهای همیشه سبز قرار دارند زیرا ارزش و اطلاعات آنها وابسته به «زمان» نیست و مطالعه این مطالب همیشه برای مخاطب مفید و سودمند خواهد بود.

جهت سفارش خدمات تولید محتوای سایت و سئو سایت با وبکده تماس بگیرید.

محتواهایی که دارای عناوین و مضامین وابسته به زمان هستند در مقابل محتوای سبز قرار می‌گیرند زیرا طول عمر کوتاهی دارند و پس از مدتی دیگر بازدید نخواهند داشت. به عنوان مثال مقالات خبری، آماری و یا ترندهای روز با عناوینی همچون «نتیجه انتخاب ریاست جمهوری»، «قیمت دلار و سکه» و یا «رنگ سال 2022» پس از مدت کوتاهی دیگر ارزش و اعتبار خاصی ندارند و بازدیدی دریافت نخواهند کرد. البته به این نکته نیز توجه داشته باشید که این محتواها نیز در نوع خود ارزشمند و مفید هستند و از اهمیت بالایی برخوردارند زیرا دارای ساختار خبری و اطلاع رسانی هستند و به صورت روزانه تولید می‌شوند.

بنابراین انتخاب نوع و نحوه تولید محتوا با توجه به رویکرد وب سایت‌ها انتخاب می‌شود و هیچ محتوایی بر محتوای دیگر برتری ندارند زیرا حوزه فعالیت وب سایت‌ها با یکدیگر تفاوت دارد. به عنوان مثال یک وب سایت خبرگزاری، محتواهای خود را در قالب اخبار داغ و کوتاه و به صورت روزانه منتشر می‌کند و عملا نیازی به تولید محتوای سبز ندارد. از طرفی دیگر نیز یک وب سایت آموزشی برای آنکه میزان بازدیدکنندگان سایت خود را افزایش دهد باید محتوای همیشه سبز تولید کند.

با این حال اگر به نگاه دقیق‌تری به تعریف محتوای سبز داشته باشیم به راحتی درمی‌یابیم که این روش از دو بخش اصلی و مهم تشکیل می‌شود که شامل «محتوا» و «موضوع» است. این دو بخش دارای تفاوت‌های اساسی هستند که اغلب مورد بی توجهی قرار می‌گیرند. موضوعات همیشه سبز موضوعاتی هستند که همواره در مرکز توجه قرار دارند و به صورت گسترده توسط کاربران سرچ می‌شوند. موضوعی همچون «چگونه وزن خود را کم کنیم؟» به عنوان یک موضوع سبز پرطرفدار و پرسرچ شناخته می‌شود زیرا مردم همیشه به دنبال کاهش وزن و پیدا کردن روش‌های موثر برای لاغری هستند. اما موضوعی همچون «انتخابات ریاست جمهوری» یک موضوع سبز نیست زیرا این رویداد هر چهار سال یک مرتبه اتفاق می‌افتد و قطعا میزان سرچ بالایی ندارد. بنابراین محتوای سبز به محتوایی اشاره دارد که درباره یک موضوع سبز نوشته می‌شود و هرگز قدیمی نمی‌شود. به عنوان مثال برای موضوع سبز مربوط به کاهش وزن می‌توانید محتوایی سبزی با عنوان «10 روش موثر برای کاهش وزن بدون نیاز به رژیم» را تولید کنید. این محتوا هیچگاه قدیمی نمی‌شود زیرا اصول کاهش وزن تغییری پیدا نخواهد کرد و حتی اگر محتوای خود را چندین سال نیز آپدیت نکنید، همچنان سبز و مفید باقی خواهد ماند.

اهمیت تولید محتوای سبز

سوالی که ممکن است اکنون برایتان پیش آمده باشد این است که اهمیت تولید محتوای سبز چیست و چرا باید محتوای همیشه سبز تولید کنیم؟ تولید محتوا سبز ارتباط مستقیمی با بهبود سئو وب سایت شما دارد و می‌تواند به ارتقای آیتم‌های مختلف چک لیست سئو داخلی آن کمک کند. برخی از مزایای تولید محتواهای همیشه سبز شامل:

کسب رتبه بالاتر در موتورهای جستجو

یکی از مهم‌ترین مزایای تولید محتوای سبز کسب رتبه بهتر و بالاتر در موتورهای جستجو است که به طور مستقیم موجب افزایش تعداد بازدیدکنندگان خواهد شد. با پیدا کردن کلمات کلیدی مناسب و تمرکز بر عدم وابستگی آنها به زمان، محتوای سبز شما پتانسیل ارتقای رتبه و جایگاه در موتورهای جستجو را پیدا می‌کند و شانس بیشتری برای قرار گرفتن در صفحه اول نتایج جستجو را خواهد داشت.

افزایش ترافیک وب سایت

از آنجایی که محتوای سبز قابلیت ارتقا جایگاه در موتورهای جستجو را دارد، بنابراین می‌تواند به مرور زمان میزان بازدید از وب سایت شما را افزایش دهد. از طرفی دیگر نیز محتواهای سبز در طول زمان، مخاطبان خود را از دست نمی‌دهند و همین موضوع نیز سبب می‌شود تا همواره شانس بازدید و قرار گرفتن در صفحه نتایج جستجو را داشته باشند.

ایجاد بک لینک

محتواهای سبز تا مدت‌ها دارای اعتبار و ارزش هستند و از این رو می‌توانند برای وب سایت شما بک لینک تولید کنند. یعنی وب سایت‌های دیگر می‌توانند به محتواهای سبز شما لینک دهند و بدین ترتیب میزان ترافیک ارگانیگ سایت شما به تدریج افزایش پیدا خواهد کرد. از طرفی دیگر بک‌ لینک‌ها به وب سایت شما اعتبار می‌بخشند و جایگاه آن را در موتورهای جستجو ارتقا می‌دهند.

امکان دسترسی به کاربران جدید

محتواهای سبز افراد بیشتری را به سوی بازدید از وب سایت شما هدایت می‌کنند و این موضوع نیز شانس شما را جهت دسترسی و جذب کاربران و مخاطبان جدید افزایش می‌دهد.

مراحل و اصول نوشتن محتوای سبز

تولید محتوای سبز دارای اصول و قواعد خاصی است که پیش از نوشتن باید به آنها توجه داشته باشید تا بتوانید محتوایی جذاب و همیشه سبز بنویسید. محتوای سبز در اصل حول محور پیدا کردن و استفاده صحیح از کلمات کلیدی مرتبط می‌چرخد؛ بنابراین پیش از شروع نوشتن محتوا ابتدا باید دریابید که چه کلمات و عباراتی با حوزه کاری شما مرتبط هستند و می‌توانند بر مخاطبان تاثیر بگذارند. البته پیش از پیدا کردن کلمات کلیدی باید به دنبال موضوعات همیشه سبز باشید؛ موضوع سبز نیز به معنای دور ماندن از ترندهای روز و تمرکز بر موضوعاتی است که همواره میزان سرچ بالایی دارند و موقتی نیستند. با این حال برای تولید محتوای سبز باید مراحل زیر را طی کنید:

انتخاب موضوع مناسب

انتخاب موضوع مناسب یکی از مهم‌ترین اصول نوشتن محتوای سبز است که در واقع ساختار کلی محتوای شما را تشکیل می‌دهد. برای پیدا کردن موضوعات سبز و مناسب ابتدا باید دریابید که چه موضوعاتی با کسب و کار شما مرتبط هستند. به عنوان مثال اگر وب سایت فروشگاهی دارید باید علاوه بر تولید محتوا جهت معرفی محصولات، برخی محتواهای آموزشی نیز تولید کنید تا آنها را به عنوان محتوای سبز در سایت خود بارگذاری نمایید. محتواهای مربوط به راهنمای خرید در وب سایت‌های فروش محصول بسیار مفید و پرطرفدار هستند. مثلا یک وب سایت فروش لباس می‌تواند مقالاتی سبز با موضوعاتی همچون «بهترین جنس پارچه برای پالتو» و یا «نحوه شستشوی لباس‌های زمستانی» تولید کرده و در وب سایت خود آپلود نماید.

پیدا کردن کلمات کلیدی مرتبط

پس از انتخاب موضوع باید کلمات کلیدی مناسب و مرتبط با آن را پیدا کنید تا محتوای خود را بر اساس آنها تولید نمایید. برای پیدا کردن کلمات کلیدی مناسب و پرسرچ، ابزارهای کاربردی بسیاری همچون Google Trends و یا Ahrefs Keywords Explorer وجود دارند که با وارد کردن موضوع محتوای خود در آنها می‌توانید به راحتی کلمات و عبارات کلیدی مرتبط با موضوع موردنظرتان را پیدا کنید. استفاده از کلمات و عبارات مرتبط در متن محتوای سبز موجب ارتقای رتبه مطلب شما در صفحه نتایج موتورهای جستجو شده و آن را در معرض دید کاربران قرار می‌دهد.

تولید محتوای سبز

با پیدا کردن موضوع محتوا و کلمات کلیدی مرتبط حالا دیگر وقت آن است که محتوای سبز خود را به بهترین شکل ممکن تولید نمایید. برای شروع ابتدا باید یک عنوان جذاب برای محتوای خود انتخاب کنید تا کاربران با دیدن آن عنوان نسبت به خواندن مطلب شما ترغیب شوند. برخی نکاتی که در هنگام تولید محتوای همیشه سبز باید به آنها توجه داشته باشید شامل:

  • برای نوشتن عنوان و یا متن محتواهای سبز هیچگاه از اتفاقات و رویدادهای روز استفاده نکنید زیرا این وقایع تاریخ مصرف دارند و خیلی زود به دست فراموشی سپرده می‌شوند.
  • سعی کنید در ابتدای محتوای خود از درج تاریخ انتشار آن خودداری کنید زیرا کاربران معمولا محتواهایی که چندین سال پیش نوشته شده‌اند را مطالعه نمی‌کنند و گمان می‌کنند که اطلاعات آن قدیمی و منسوخ است.
  • محتواهای خود را برای مخاطبان عام تولید کنید زیرا طیف گسترده‌ای از مخاطبان افراد مبتدی هستند که برای کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت شما مراجعه کرده‌اند. بنابراین سعی کنید محتواهای سبز خود (به خصوص محتوای آموزشی) را با زبانی ساده و قابل فهم بنویسید تا تمامی کاربران بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند.
  • سعی کنید محتواهای سبزی که جنبه آموزشی دارند را به طور جامع تولید کنید تا کاربران با خواندن آن بتوانند درباره موضوع مورد نظر خود اطلاعات کاملی بدست آورند.

با رعایت این اصول ساده اما بسیار مهم می‌توانید محتوای سبز تولید کنید و به واسطه آن میزان بازدید از وب سایت خود را به تدریج افزایش دهید. اما چگونه می‌توانیم محتواهای سبز خود را به روزرسانی کنیم تا همواره سبز و پربازدید باقی بمانند؟

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.