چهارشنبه ۰۵ اردیبهشت ۰۳

آرشیو اسفند ماه 1401

طراحی سایت و خدمات تولید محتوا و سئو

طراحی سایت پزشکی

۸ بازديد
طراحی سایت پزشکی این روزها و خصوصا در این دنیای پر شده از کرونا، رواج زیادی پیدا کرده است. تکنولوژی به شکل بی‌سابقه‌ای در حال پیشرفت است. تا همین چند سال پیش برای یافتن مطب پزشکان و یا گرفتن نوبت، باید از افراد یا مراکز مختلفی پرس‌وجو می‌کردیم؛ اما امروزه تقریبا همه‌ی افراد تنها از طریق جست‌و‌جوی اینترنتی برای یافتن پزشک مدنظر خود اقدام می‌کنند؛ به همین دلیل و بسیاری دلایل دیگر، این روزها طراحی سایت پزشکی برای همه پزشکان به یک ضرورت تبدیل شده است.
از آنجایی‌که ممکن است شما به‌تازگی تصمیم به راه‌اندازی و طراحی وب سایت پزشکی گرفته باشید، در این مقاله می‌خواهیم ویژگی‌های اصلی یک وب‌سایت پزشکی را بررسی کنیم و مهم‌ترین امکانات طراحی سایت پزشکی را برای شما شرح دهیم.
برای سفارش طراحی سایت شخصی با وبکده تماس بگیرید.
چرا باید برای طراحی سایت پزشکی اقدام کرد؟
اینترنت در عصر حاضر، تقریبا در تمامی بخش‌های زندگی انسآن‌ها نفوذ کرده است. ما همه‌روزه برای برقراری ارتباط، تهیه غذا، سفر و حتی سرگرمی از اینترنت استفاده می‌کنیم. طبیعتا به همین واسطه، اکثر افراد ترجیح می‌دهند اطلاعات موردنیاز خودشان را از اینترنت دریافت کنند. همین موضوعات باعث می‌شود تا تمامی کسب‌وکارها به فکر بیفتند تا سایت خود را طراحی و راه‌اندازی کنند. به همین علت حتی پزشکان هم باید برای طراحی وب سایت پزشکی مخصوص به خود اقدام کنند تا از پیشرفت عقب نیفتند. اگر یک پزشک، اقدام به طراحی یک وب‌سایت برای معرفی بیشتر خود، نمایش رزومه کاری، سابقه تحصیلی و ارائه‌ی اطلاعات آموزشی نداشته باشد، مراجعه‌کنندگان رغبت بسیار کمتری به حضور در مطب او پیدا می‌کنند.
به واسطه‌ی امکاناتی که می‌توان از طریق طراحی سایت پزشکی ایجاد کرد، پزشکان می‌توانند از مزایای بسیاری همچون مطب مجازی بهره‌مند شوند و از این طریق پزشکان خدمات ویزیت، مشاوره و تجویز دارو را به‌صورت غیرحضوری انجام دهند. این مزیت منجر به کاهش هزینه‌ها و افزایش عملکرد پزشکان می‌شود.
در مجموع طراحی سایت پزشکی علاوه بر افزایش اعتماد بیماران و همچنین افزایش اطلاعات آنان، بر تداوم فعالیت و افزایش درآمد پزشکان موثر است. در ادامه این موضوعات را به‌صورت کامل‌تری مطرح می‌کنیم.
نحوه راه اندازی سایت پزشکی
برای طراحی سایت پزشکی حرفه‌ای و متمایز، روش‌های زیادی وجود دارد. بسته به امکاناتی که در نظر دارید و همچنین برنامه‌نویسانی که قرار است با آن ها همکاری کنید، ممکن است فرایند ساخت وب‌سایت متفاوت باشد. در واقع هر برنامه‌نویسی، اصول طراحی سایت پزشکی را طبق مهارت‌های خود رعایت می‌کند؛ پس ممکن است شرکت‌های مختلف، اصول و روش‌های متفاوتی را برای طراحی سایت در پیش بگیرند.
شرکت‌های ارائه‌دهنده‌ی خدمات طراحی سایت، بسته به سفارش مشتری ممکن است از روش‌های متفاوتی استفاده کنند. معمول‌ترین و سریع‌ترین روش طراحی و راه اندازی سایت پزشکی، استفاده از سرویس مدیریت محتوای وردپرس (WordPress) است. این سرویس قدرت بسیار زیادی به طراحان سایت می‌دهد. به‌واسطه‌ی امکانات و مزایای این سرویس، می‌توانید سایت خود را برای موتورهای جست‌و‌جوگر به‌راحتی بهینه کنید. البته سرویس‌های مطرح دیگری هم وجود دارد؛ اما استفاده از وردپرس بسیار آسان و ارزان‌تر از سایر سرویس‌هاست.
لازم به ذکر است برای سفارش طراحی سایت پزشکان باید شرایط زیادی را در نظر بگیرند؛ اول از همه طراحی و کاربرپسند بودن وب‌سایت است. به این معنی که وقتی بیماران به وب‌سایت شما مراجعه می‌کنند، لازم است نمایی کاملا زیبا و حرفه‌ای از وب‌سایت شما ببینند و بتوانند به‌آسانی و با چند کلیک ساده به خواسته‌ی خود برسند. این در واقع همان داشتن رابط کاربری خوب و مینیمال است.
مطمئن باشید شبکه‌های اجتماعی کافی نیستند
ممکن است به این فکر افتاده باشید که با ساختن صفحات در شبکه‌های اجتماعی، می‌توانید با تکنولوژی همراه شوید و از طراحی سایت پزشکی صرف نظر کنید؛ اما این تفکر کاملا اشتباه است. با توجه به گسترش روزافزون شبکه‌های اجتماعی، هرچند وقت یک بار شاهد آن هستیم که این شبکه‌ها، محبوبیت خود را از دست می‌دهند. با ازدست‌رفتن محبوبیت آن‌ها، کاربران مجبور می‌شوند به سرویس دیگری کوچ کنند. این شرایط باعث می‌شوند که صفحه شما به کل فراموش شود.
با وجود ظهور صدها شبکه اجتماعی، هنوز استفاده از موتورهای جست‌و‌جو و مشاهده‌ی وب‌سایت‌ها، درحال‌رشد و ترقی است. این ابزار از همه‌ی شبکه‌های اجتماعی مسن‌تر است ولی با این وجود توانسته سهم بسیار زیادی در ارتقای کسب‌وکارها به دست آورد. به همین دلیل اگر پزشکان وب‌سایتی برای عرضه‌ی اطلاعات نداشته باشند، از سیر پیشرفت بازمی‌مانند. با این اوصاف گرچه نباید از حضور در شبکه‌های مجازی غافل شد، این یکی از دلایلی است که ارجحیت طراحی سایت پزشکان را بر ساخت صفحات مجازی مشخص می‌کند.
به جز این مسائل، طراحی وب سایت پزشکی می‌تواند علاوه بر مراجعان، برای خود پزشکان هم بسیار مفید باشند. برای افزایش اطلاعات شما در این رابطه، مهم‌ترین مزیت‌های طراحی یک وب‌سایت پزشکی را برای شما آماده کردیم.
طراحی سایت پزشکی در تهران
برخی از خدماتی که وب‌سایت‌های پزشکی می‌توانند ارائه دهند
تقریبا می‌توان امکانات بسیار زیادی را برای یک سایت پزشکی طراحی کرد. پزشکان می‌توانند با استفاده از هر یک از این امکانات، بخشی از هزینه‌های خود را کم کنند یا به سوددِهی خود کمک کنند. پیش از معرفی امکاناتی که در طراحی سایت پزشکی می‌توان آن‌ها را ایجاد کرد، خدماتی را معرفی می‌کنیم که به‌صورت عمومی وب‌سایت‌های اینترنتی می‌توانند آن‌ها را ارائه می‌کنند:
  • معرفی محصولات، خدمات و امکانات؛
  • مشخص‌کردن آدرس، تلفن تماس و ساعت‌های حضور و خدمات‌دهی؛
  • ارائه‌ی سوابق، نمونه کارها و ایجاد گالری تصاویر؛
  • دریافت نظرات، پیشنهادها و انتقادات در قالب فرم‌های مختلف؛
  • افزودن مطالب، اطلاع‌رسانی‌ها و ایجاد تغییرات در سایت.
امکاناتی که در بالا به آن‌ها اشاره شد، به‌صورت عمومی در اکثر وب‌سایت‌های دنیا موجودند و البته در واقعیت، امکانات یک وب‌سایت تقریبا نامحدود هستند؛ اما هنگام طراحی سایت‌ پزشکی و کلینیک‌های درمانی، باید خدمات ویژه‌تری به بازدیدکنندگان عرضه شود. بخشی از این خدمات در ادامه گفته شده‌اند:
  • ثبت نوبت آنلاین؛
  • ایجاد پایگاه داده‌ای از اطلاعات فردی و بیماری‌ها و وضعیت سلامت کاربران؛
  • ایجاد فضای ارتباط آنلاین با منشی مطب؛
  • امکان ارسال درخواست ویزیت فوری؛
  • ویزیت از طریق راه‌اندازی مطب مجازی؛
  • حضور در صدر جست‌وجوها با کمک سئوی سایت؛
  • راه‌اندازی وبلاگ آموزشی برای افزایش بازدید کاربران و کسب اعتماد آن‌ها به دانش شما؛
  • قابلیت افزودن امکانات خاص دیگر به تقاضای پزشک و کلینیک.
هرکدام از این امکانات ذگر شده، به نحوی می‌توانند به افزایش رضایت مراجعه‌کنندگان کمک می‌کند. به همین ترتیب، تعداد مراجعه‌کنندگان روزبه‌روز افزایش خواهد یافت. برای ویزیت بیمارانی که در شهرها و یا کشورهای دیگر هستند هم، راه‌حل راه‌اندازی مطب مجازی پیشنهاد می‌شود.
مطب مجازی خود را راه‌اندازی کنید
همان طور که گفتیم طراحان و برنامه‌نویسان حرفه‌ای، می‌توانند در طراحی سایت پزشکی، قابلیت بسیار ویژه‌تری را اضافه کنند. این قابلیت ویژه، مطب مجازی نام دارد. استفاده از این ابزار در طراحی سایت پزشکی اکثر قابلیت‌هایی که یک مطب حضوری دارد را در اختیار پزشکان قرار می‌دهد. این قابلیت‌ها به پزشکان اجازه می‌دهند تا:
  • مدارک و اطلاعات پزشکی بیماران را بررسی و ثبت کنند؛
  • معاینات خود را انجام دهند؛
  • با بیماران ارتباط تصویری باکیفیت برقرار کنند؛
  • با اتصال به شبکه‌ی داروخانه‌ها به تجویز دارو بپردازند؛
  • برای بیماران درخواست آزمایش ثبت کنند؛
  • مراجع را از طریق شبکه‌ی داخلی سایتشان به پزشکان دیگرِ آن کلینیک ارجاع دهند.
  •  
با این قابلیت‌ها، تقریبا اکثر پزشکان متخصص می‌توانند از سرتاسر دنیا به معاینه و معالجه‌ی بیماران بپردازند و نیاز نیست بیماران مسافت‌های طولانی را طی کنند تا به پزشک مدنظرشان دسترسی داشته باشند و می‌توانند از منزل خود و در شرایط مطلوب با پزشک ارتباط برقرار کنند و در صف‌های طولانی پطشکان ساعت‌ها منتظر نمانند.
قیمت سایت پزشکی
تاثیر سئو و تولید محتوا در شناخته شدن یک سایت پزشکی
مهم‌ترین عامل بعد از طراحی و راه‌اندازی سایت، به‌روز نگه‌داشتن و افزایش رتبه‌ی آن در موتورهای جست‌و‌جو است. برای اینکه سایت شما در نتایج جست‌و‌جوی گوگل دیده شود، لازم است شرایطی را در سایت خود رعایت کرده باشید. مجموعه‌ی این شرایط اصطلاحا با نام سئو شناخته می‌شود. این اقدامات در نهایت منجر به رتبه گرفتن و دیده‌شدن سایت شما در نتایج گوگل می‌شود.
سئو مجموعه اقداماتی است که متخصصان سئو برای سایت شما انجام می‌دهند تا رتبه‌ی سایت شما در نتایج جست‌و‌جو ارتقا پیدا کند. اگر طراحی سایت پزشکی تکمیل شود و در نتایج جست‌و‌جوی گوگل جایگاهی نداشته باشد، تمام این سرمایه‌گذاری‌ها بر باد می‌رود. تقریبا تمام سایت‌های موفق و پربازدید، دائما بخش‌های مختلف خود را برای کاربران و موتورهای جست‌و‌جو بهینه می‌کنند.
کارشناسان و متخصصان سئو باید به‌صورت دائمی روی بهینه‌سازی وب‌سایت شما برای موتورهای جست‌و‌جو فعالیت کنند. برخی از این این فعالیت‌ها می‌توانند موارد زیر باشند:
  • انتخاب کلمات کلیدی مناسب؛
  • تولید محتوا؛
  • معرفی سایت و صفحات مختلف آن به موتورهای جست‌و‌جو؛
  • طراحی نقشه‌ی سایت؛
  • قرار دادن لینک‌های داخلی در مقالات؛
  • بک لینک گرفتن؛
  • آنالیز رقبا؛
  • و... .
هزینه طراحی سایت پزشکی
طراحی سایت پزشکی مطمئنا هزینه‌هایی هم در بر دارد. هزینه‌های ساخت یک سایت جذاب و کاربردی، به شرایط مختلفی وابسته است. پیش از طراحی سایت، باید تجهیزات سرور، هاست و دامین موردنیاز خریداری و یا اجاره شوند. این هزینه‌ها به‌صورت سالیانه و یا 5 ساله قابل پرداخت هستند. هزینه طراحی سایت کاملا به اهداف وب‌سایت طراحی شده بستگی دارد؛ به‌نحوی‌که ممکن است برای برخی سایت‌ها کمتر از یک میلیون تومان در سال و برای برخی دیگر بیش از 50 میلیون تومان در سال باشد.
پس از تهیه‌ی‌ هاست و سرور مناسب، طراحان سایت اقدام به طراحی و یا نصب سیستم مدیریت محتوا می‌کنند. اگر بخواهید از سیستم‌های مدیریت محتوای رایگان همچون وردپرس استفاده کنید، خدمات پایه‌ای برای شما رایگان است؛ اما هزینه‌ی پلاگین‌ها به‌صورت سالیانه با شما حساب می‌شود. در مدل دیگر می‌توانید سیستم مدیریت محتوای اختصاصی خود را داشته باشید که هزینه‌های ساخت و راه‌اندازی نسبتا زیادی دارد؛ ولی خدمات جانبی آن به‌صورت اختصاصی نصب می‌شوند.
طراحی وب سایت پزشکی
پس از نصب سیستم مدیریت محتوا، نوبت به طراحی قالب و ریسپانسیوسازی آن می‌رسد. ریسپانسیوسازی به معنی طراحی سایت برای تمامی دستگاه‌ها با صفحه‌نمایش کوچک تا بزرگ است که خوانایی و کارایی آن حفظ شود. بعد از طراحی قالب اختصاصی و ریسپانسیوسازی وب‌سایت، اقداماتی برای اضافه‌کردن امکانات به سایت، بنا به ‌درخواست پزشک و یا کلینیک، انجام می‌شوند. این موارد ممکن است در مجموع باعث افزایش هزینه طراحی سایت پزشکی شوند.
پس از راه‌اندازی کامل وب‌سایت و فعال‌سازی قابلیت‌های آن، تیم متخصص سئو، فرایند سئوسازی وب‌سایت و تولید محتوای استاندارد را برعهده می‌گیرد. تمام این‌ها در مجموع، هزینه‌های ساخت و مدیریت یک سایت پزشکی را در بر می‌گیرند. البته شرکت‌های مختلف بسته به تخصص، سابقه و مهارت خود، هزینه‌های متفاوتی را برای هر یک از این خدمات از مشتریان طلب می‌کنند.
پیش از سفارش راه اندازی سایت پزشکی سوابق طراح را بررسی کنید
نکته‌ی اصلی در زمینه‌ی سفارش طراحی سایت پزشکی، مشاهده‌ی سوابق کاری برنامه‌نویسانی است که قصد دارید طراحی وب‌سایت را به آن‌ها بسپارید. در ابتدا باید نمونه کارها و رزومه کاری آن‌ها را بررسی کنید. در بسیاری از مواقع پیش‌آمده است که پزشکان از نتیجه کار راضی نیستند. برای جلوگیری از بروز این مشکل، علاوه بر بررسی سایت‌های طراحی شده توسط تیم برنامه‌نویسی، باید سفارش خود را به‌صورت شفاف و دقیق به اطلاع آن‌ها برسانید.
برای اینکه بتوانید بهترین طراحان وب‌سایت را برای کار خود انتخاب کنید، در ادامه اصلی‌ترین نکاتی که باید هنگام انتخاب طراح در نظر بگیرید را برایتان گفته‌ایم:
  • بررسی سوابق طراح سایت مخصوصا وب‌سایت‌های پزشکی طراحی شده؛
  • بررسی توانایی تولید وب‌سایت‌های گرافیکی و جذاب؛
  • بررسی دانش، تجربه و تخصص‌های مرتبط با طراحی وب‌سایت؛
  • بررسی رتبه سایت‌های طراحی شده در گوگل؛
  • بررسی توانایی اجرای خواسته‌های اختصاصی؛
  • بررسی قدرت مشاوره دادن و راهنمایی کردن شما در زمینه‌ی طراحی وب‌سایت مدنظرتان.
سخن پایانی
با پیشرفت تکنولوژی، طراحی سایت پزشکی به یکی از مهم‌ترین اقدامات پزشکان و کلینیک‌های درمانی تبدیل شده است. این افراد مطمئنا خوب می‌دانند که یک وب‌سایت چقدر می‌تواند به رشد و افزایش مراجعین آن‌ها کمک کند. طراحی سایت توسط برنامه‌نویسان و متخصصان این حوزه انجام می‌شود.
این متخصصان با توجه به درخواست و نیاز شما، قالب‌های متناسب را طراحی می‌کنند. همچنین می‌توانند ویژگی‌های بسیار زیادی را به وب‌سایت شما اضافه کنند. این ویژگی‌ها می‌توانند به آسان‌تر شدن کارهای شما کمک کنند. از جمله ساخت مطب مجازی برای ارائه‌ی نوبت و همچنین ویزیت آنلاین بیماران که جزو این موارد هستند.
طراحی سایت کلینیک پزشکی یکی از کارهای تخصصی است که مطمئنا هزینه‌های قابل‌توجه‌ای دارد؛ اما با سرمایه‌گذاری درست و اصولی در زمینه تولید محتوا و سئو ، می‌توانید به شکل غیرقابل‌وصفی، کلینیک و یا مطب خود را به کل دنیا معرفی کنید.

چک لیست سئو تکنیکال

۱۱ بازديد
اگر در زمینه طراحی وب سایت و یا امور مشابه آن فعالیت می‌کنید حتما با سئو تکنیکال (Technical SEO) یا سئو فنی آشنایی دارید و می‌دانید که پیاده سازی آن برای بهبود رتبه بندی یک سایت تا چه اندازه مهم است. اِعمال اصول چک لیست سئو تکنیکال در یک وب سایت به ربات‌های موتور جستجو کمک می‌کند تا بتوانند صفحه مورد نظر را شناسایی کرده و آن را رتبه بندی کند. کسب رتبه و جایگاه مطلوب و همچنین قرار گرفتن در صفحه اول نتایج موتورهای جستجو به عنوان اهداف اصلی یک وبسایت شناخته می‌شوند. تحقق این اهداف نیز تنها با بکارگیری اصول و قوانین SEO (سئو داخلی، خارجی و تکنیکال) امکان پذیر است. از این رو طراحان وب سایت در هنگام راه اندازی یک صفحه، توجه ویژه‌ای به پیاده سازی انواع سئو دارند و برای بهبود رتبه وب سایت و افزایش میزان بازدید از آنها کمک می‌گیرند. بنابراین یک وب سایت در کنار طراحی بصری جذاب باید دارای ساختار فنی حرفه‌ای باشد تا بتواند در صفحه اول نتایج موتورهای جستجو قرار گیرد. برای دستیابی به این هدف نیز باید از قوانین سئو تکنیکال کمک بگیرید و با پیاده سازی آنها وب سایت خود را راه اندازی کنید. در این مقاله آیتم‌های مختلف و مهم چک لیست سئو تکنیکال را به شما معرفی خواهیم کرد.
سئو تکنیکال به بهینه سازی فنی یک وب سایت اشاره دارد که به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا صفحه شما را راحت‌تر و سریع‌تر پیدا کرده و آن را رتبه بندی کنند. این بهینه سازی فنی شامل افزایش سرعت بارگذاری صفحه و لینک‌های داخلی آن است که به خزندگان وب (web crawler) کمک می‌کند تا درک بهتری از وب سایت شما داشته باشند و به راحتی آن را ایندکس کنند. زمانی که ربات‌های موتورهای جستجو و خزندگان وب بتوانند صفحه شما را شناسایی کنند، آنگاه رتبه و جایگاه بهتری در صفحه نتایج جستجوی بدست می‌آورید و این امر به افزایش میزان بازدید از سایت شما کمک بسیاری خواهد کرد.
سئو تکنیکال بر جنبه‌های داخلی و فنی سایت شما تمرکز دارد و هدف اصلی آن بهبود زیر ساخت‌های آن است. بنابراین سئوی فنی به جنبه‌های بصری، محتوایی و یا تبلیغات صفحه مربوط نمی‌شود و تنها بر بهبود ساختار فنی یک وب سایت بر اساس ضوابط و استاندارهای تعریف شده در چک لیست سئو تکنیکال تمرکز دارد. به طور کلی هدف اصلی تکنیکال سئو طراحی و راه اندازی وب سایتی است که به راحتی توسط موتورهای جستجو شناخته شود و سرعت بارگذاری صفحات و لینک‌های داخلی آن نیز بالا باشد تا کاربران بتوانند به راحتی از آن بازدید کنند.
بسیاری از طراحان و صاحبان وب سایت میزان اهمیت پیاده سازی سئو داخلی و تولید محتوا تخصصی را به خوبی درک کرده‌اند اما معمولا از بکارگیری اصول سئو تکنیکال غافل می‌شوند و آن را نادیده می‌گیرند؛ زیرا پیاده سازی آن به نظر پیچیده می‌آید. در صورتی که چنین نیست و توجه به سئو تکنیکال در فرآیند راه اندازی وب سایت بسیار حائز اهمیت است زیرا رتبه و جایگاه آن را در نتایج جستجوی کاربران مشخص می‌کند. سئو تکنیکال شامل اجزای مهمی است که همگی آنها در کنار یکدیگر رتبه و سرعت وب سایت شما را بهبود می‌بخشند و آن را به صفحه‌ای کاربر پسند تبدیل می‌کنند.
بدون پیاده سازی اصول چک لیست سئو تکنیکال شاید ظاهر وب سایت شما جذاب و چشم نواز باشد اما سرعت بارگیری اطلاعات و صفحات آن بسیار پایین است و همین امر موجب می‌شود تا کاربران به سرعت صفحه شما را ترک کنند. در نتیجه میزان بازدید از سایت به شدت پایین می‌آید و جایگاه آن نیز در صفحه نتایج موتورهای جستجو تغییر پیدا خواهد کرد. بنابراین اگر می‌خواهید ترافیک وب سایت خود را افزایش دهید و جایگاه مطلوب آن را حفظ نمایید حتما باید صفحه خود را بر اساس چک لیست سئو تکنیکال از نظر فنی بهینه سازی کنید. زیرا اگر کاربران نتوانند به سایت شما دسترسی پیدا کنند، طراحی و جذابیت بصری و یا محتواهای مفید شما عملا بی فایده خواهند بود و هیچ کمکی به بهبود رتبه وب سایت‌تان نخواهند کرد. بنابراین تکنیکال سئو نقش بسیار مهمی را در پروسه شناسایی و درک یک وب سایت توسط موتورهای جستجو ایفا می‌کند و به همین دلیل کارشناسان سئو به پیاده سازی آیتم‌های مختلف چک لیست سئو تکنیکال در یک سایت توجه ویژه‌ای دارند.
حال که با مفهوم و میزان اهمیت سئو فنی در طراحی و راه اندازی یک وب سایت آشنا شدید، حال باید با روش‌های پیاده سازی سئو تکنیکال در یک سایت نیز آشنا شوید. مواردی که در هنگام پیاده سازی تکنیکال سئو باید به آنها توجه داشته باشید شامل:
ایجاد فایل robots.txt یکی از مهم‌ترین آیتم‌های چک لیست سئو تکنیکال است که برای خزنده‌های وب، حکم یک دستورالعمل را دارد. robots.txtدر واقع یک فایل حاوی متن‌ و دستورالعمل‌هایی است که موتورهای جستجو به منظور ایندکس صفحات وب سایت از آن استفاده می‌کنند. شما با استفاده از این فایل می‌توانید مشخص کنید که خزنده‌ها و ربات‌های موتور جستجو در هنگام تحلیل سایت، اجازه دسترسی و بازدید از کدام صفحات وب سایت شما را داشته باشد. بدین ترتیب می‌توانید تنها صفحات دلخواه خود را در معرض بررسی ربات‌ها قرار دهید و دسترسی آنها به برخی صفحات را مسدود سازید.
سرعت وب سایت نیز یکی دیگر از فاکتورهای مهم در چک لیست سئو تکنیکال است که تاثیر بسزایی بر رتبه بندی سایت شما دارد. زمانی که سرعت یک وب سایت بالا باشد، اطلاعات و صفحات آن خیلی سریع برای کاربران بارگذاری شده و این امر زمان انتظار آنها برای بازدید از وب سایت را کاهش می‌دهد. بدین ترتیب بازدیدکنندگان به راحتی می‌توانند به مطالب و محتواهای سایت دسترسی پیدا کرده و احتمال ماندن آنها در صفحه افزایش پیدا خواهد کرد. وب سایت شما در حالت ایده آل باید کمتر از 3 ثانیه برای کاربران بارگذاری شود؛ در غیر این صورت صفحه را ترک می‌کنند و به سایت دیگری مراجعه خواهند کرد. این امر میزان بازدید از وب سایت شما را به طرز چشمگیری کاهش می‌دهد و تاثیر منفی بر رتبه آن خواهد داشت.
بنابراین توجه به بهینه سازی سرعت وب سایت جهت افزایش میزان بازدید و کسب رتبه بهتر از سوی موتورهای جستجو بسیار مهم است. با استفاده از روش‌هایی همچون کاهش حجم تصاویر، استفاده از افزونه کش مرورگر، کنترل فعالیت‌های پس زمینه، کاهش تعداد ریدایرکت‌ها، فشرده سازی فایل‌های کد و استفاده از قالب‌های مناسب می‌توانید سرعت وب سایت خود را افزایش دهید.
استفاده از نقشه سایت XLM از دیگر اصول پیاده سازی تکنیکال سئو در یک وب سایت است که در واقع نوعی نقشه راهنما برای ربات‌ها خزنده‌های وب محسوب می‌شود و صفحاتی که باید ایندکس شوند را برای آنها مشخص می‌کند. یعنی شما باید آدرس تمامی صفحات مهمی که می‌خواهید ایندکس شوند را در این نقشه قرار دهید تا در دسترس ربات‌های موتور جستجو قرار گیرند و توسط آنها ایندکس شوند. بدین ترتیب صفحات مورد نظر در معرض دید کاربران قرار می‌گیرند و میزان بازدید آنها افزایش پیدا خواهد کرد.
همانطور که می‌دانید HTTP نوعی پروتکل امنیتی جهت انتقال امن داده‌ها میان کاربران و سرورها است و HTTPS نیز نسخه پیشرفته و امن‌تر آن است که این اطلاعات رد و بدل شده را رمزگذاری می‌کند. استفاده از HTTPS به وب سایت شما اعتبار می‌بخشد، امنیت و سرعت آن را افزایش داده و رتبه آن در موتور جستجوی گوگل را ارتقا می‌دهد. بنابراین برای کسب رتبه بهتر در نتایج صفحات جستجو و همچنین افزایش امنیت وب سایت خود حتما از HTTPS استفاده نمایید.
برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه حتما مقاله انواع ssl را مطالعه فرمایید.
بهینه سازی ساختار ظاهری ساخت نیز به اندازه ایجاد زیر ساخت‌های حرفه‌ای اهمیت دارد زیرا جذابیت بصری وب سایت نقش مهمی را در میزان بازدید از آن ایفا می‌کند. طراحی سایت شما باید به گونه‌ای باشد که توجه کاربر را به خود جلب کرده و او را به بازدید از صفحه‌تان ترغیب نماید. سعی کنید مطالب و محتواهای خود را به صورت منظم و ساختاریافته در وب سایت قرار دهید تا کاربر بتواند به راحتی به آنها دسترسی پیدا کرده و از بخش‌های مختلف وب سایت شما بازدید کند.
استفاده از داده‌های ساختاریافته یکی دیگر از فاکتورهای مهم در چک لیست سئو تکنیکال محسوب می‌شود که به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا محتوای وب سایت شما را راحت‌تر و سریع‌تر شناسایی کنند. این داده‌ها در واقع کدها و علامت گذاری‌هایی هستند که شما باید به وب سایت خود اضافه نمایید تا محتواهای صفحه‌تان را به موتورهای جستجو معرفی کنید. این داده‌های ساختاریافته اطلاعات بیشتری را درباره وب سایت شما در اختیار ربات‌ها و خزنده‌های وب قرار می‌دهند و نوع نمایش سایت در صفحات نتایج جستجو را تغییر می‌دهد. یعنی کاربران در زمان جستجو می‌توانند اطلاعات بیشتری درباره خدمات شما مشاهده کنند و این موضوع موجب افزایش بازدید از وب سایت شما خواهد شد.
ارور 404 زمانی نمایش داده می‌شود که کاربر وارد صفحه‌ای از وب سایت می‌شود که آن صفحه دیگر وجود ندارد و یا آدرسش تغییر پیدا کرده است. زمانی که کاربران با این ارور مواجه می‌شوند به سرعت صفحه شما را ترک کرده و از وب سایت دیگری بازدید می‌کند. برای پیشگیری از این اتفاق بهتر است سایت خود را طوری طراحی کنید که به جای نمایش 404 Error صفحات دیگری از وب سایت را نمایش دهد و کاربر را به سایر بخش‌ها هدایت کند. این کار موجب می‌شود تا کاربر هر طور که شده در صفحه شما بماند و از بخش‌ها و خدمات دیگرتان بازدید نماید. بنابراین جهت کاهش نرخ خروج کاربر از وب سایت و بهبود رتبه بندی صفحه خود توسط موتورهای جستجو سعی کنید صفحاتی را به عنوان صفحات جایگزین جهت نمایش ارور 404 طراحی کنید.
قبل از اینکه در این مورد بخونید باید مقاله طراحی سایت ریسپانسیو رو مطالعه کنید.
یکی دیگر از موارد مهم در چک لیست سئو تکنیکال توجه به واکنشگرایی وب سایت است؛ یعنی محتوای صفحه شما باید در تمامی دستگاه‌ها مانند رایانه، موبایل و یا تبلت به خوبی نمایش داده شود. بدین ترتیب کاربران می‌توانند با هر دستگاهی به راحتی از وب سایت شما بازدید کنند و به دستگاهی خاص محدود نمی‌شوند. ابزارهای مختلفی برای بررسی واکنشگرایی وب سایت وجود دارند که با استفاده از آنها می‌توانید میزان Responsive بودن سایت خود را تحلیل نمایید. گوگل نیز در فهرست الگوریتم‌های خود جهت رتبه بندی وب سایت‌ها توجه ویژه‌ای به واکنشگرایی آنها دارد. بنابراین جهت بهبود رتبه بندی وب سایت خود حتما به این موضوع توجه داشته باشید.
استفاده از بردکرمب یا نشانگر صفحات نیز از دیگر فاکتورهای مهم در پیاده سازی سئو تکنیکال است که مانند یک نقشه راه بوده و به کاربر کمک می‌کند تا بتواند مسیر رسیدن خود به وب سایت شما را راحت‌تر پیدا کرده و بداند دقیقا کجا قرار دارد. نشانگر صفحات به صورت یک لیست افقی در بالای صفحه نمایش داده می‌شود که موقعیت کنونی کاربر و مسیری که برای رسیدن به آن طی کرده‌ است را به طور دقیق به او نشان می‌دهد. استفاده از بردکرمب تاثیرات مثبتی بر سئوی وب سایت شما خواهد داشت و میزان پرش کاربران را به طرز چشمگیری کاهش می‌دهد.
استفاده از URL (آدرس وب سایت) مناسب و ساده برای وب سایت یکی دیگر از اصول مهمی است که در هنگام پیاده سازی تکنیکال سئو باید به آن توجه داشته باشید. آدرس یک وب سایت باید ساده و کوتاه باشد و حاوی کاراکترهای غیر مرتبط نباشد. هرچه URL یک صفحه ساده‌تر باشد، احتمال بازدید از آن نیز افزایش پیدا می‌کند زیرا کاربران معمولا بر روی آدرس‌های ساده کلیک می‌کنند و یا آنها را به خاطر می‌سپارند. بنابراین جهت افزایش بازدید و نرخ کلیک وب سایت خود به طراحی URL آن توجه ویژه داشته باشید.
برای کسب اطلاعات دقیق تر در این زمینه لازم است مقاله اسکیما چیست را مطالعه فرمایید.
نشانه گذاری اسکیما (Schema Markup) نیز یکی از مهم‌ترین موارد چک لیست سئو تکنیکال است که موجب درک بهتر و راحت‌تر محتوای صفحه شما توسط موتورهای جستجو می‌شود. زمانی که برخی اطلاعات کلیدی وب سایت شما توسط موتورهای جستجو شناسایی شوند، شانس شما برای قرار گرفتن در صفحه اول نتایج افزایش پیدا کرده و این امر موجب ارتقای میزان بازدید از سایت‌تان خواهد شد. بنابراین با نشانه گذاری اسکیما می‌توانید برخی اطلاعات کلیدی همچون عنوان محتوا، نام نویسنده، تاریخ انتشار مطلب، فرمت صفحه، تصاویر و غیره را برای موتورهای جستجو مشخص نمایید تا این اطلاعات را در خود ذخیره کرده و آنها را در صفحه نتایج سرچ کاربران نمایش دهد.
سخن پایانی
چک لیست سئو تکنیکال شامل موارد تخصصی و مهمی است که بکارگیری آنها در هنگام راه اندازی یک وب سایت از اهمیت بالایی برخوردار است. سئو تکنیکال زیرساخت‌های فنی یک وب سایت را بر اساس الگوریتم‌های موتورهای جستجو بهینه سازی می‌کند تا صفحه مورد نظر در صفحه اول نتایج جستجو قرار گیرد و رتبه آن بهبود پیدا کند. اگر اصول چک لیست سئو تکنیکال به صورت دقیق و اصولی در یک وب سایت پیاده شوند، نرخ بازدید روزانه آن به طرز چشمگیری افزایش پیدا می‌کند و توسط ربات‌های و خزنده‌های وب شناسایی می‌شود. بنابراین رعایت اصول مربوط به تکنیکال سئو در هنگام راه اندازی یک وب سایت بسیار مهم است و جایگاه آن در موتورهای جستجو را تعیین می‌کند.

سئو منفی چیست؟

۱۳ بازديد
سئو منفی یا Negative Seo یکی از موضوعات بحث برانگیز و مهم در دنیای وب است که تحت عنوان سئوی سیاه نیز شناخته می‌شود. سئو منفی به مجموعه اقدامات و روش‌های غیر اخلاقی اشاره دارد که توسط رقبا به منظور تخریب رتبه یک وب سایت در صفحه نتایج موتورهای جستجو انجام می‌شوند.
اقداماتی همچون لینک سازی‌های مخرب، هک کردن، کپی و یا انتشار محتواهای انحصاری یک وب سایت، ساخت پروفایل‌های تقلبی در شبکه‌های اجتماعی و یا از بین بردن بک لینک‌ها از جمله رایج‌ترین روش‌ های سئو منفی هستند که در جهت نابودی جایگاه یک وب سایت در صفحه نتایج جستجوگرها انجام می‌شوند.
بنابراین سئو منفی یک خطر و تهدید جدی برای وب سایت های معتبر محسوب می‌شود که عدم توجه به آن می‌تواند تاثیرات مخربی بر جایگاه و اعتبار آنها داشته باشد. در ادامه این مقاله شما را با مفهوم دقیق سئو منفی و راهکارهای مقابله آن با آشنا خواهیم کرد.
برای اطلاع از خدمات سئو  و طراحی سایت شخصی وبکده روی لینک کلیک فرمایید.
سئو منفی چیست؟
سئو منفی یا سئو سیاه به تاکتیک‌ها و استراتژی‌های غیر اخلاقی اشاره دارد که توسط رقبا و با هدف از بین بردن رتبه و جایگاه یک وب سایت و کاهش میزان ترافیک طبیعی آن انجام می‌شوند. پیاده سازی تکنیک‌های سئوی منفی موجب نابودی یک وب سایت می‌شود و رتبه آن را در صفحه نتایج موتورهای جستجو به طرز چشمگیری کاهش می‌دهد.
زمانی که یک وب سایت با بکارگیری قواعد و قوانین انواع مختلف سئو، رتبه مطلوب و قابل قبولی در نتایج جستجو بدست می‌آورد معمولا توجه رقبای زیادی را به خود جلب می‌کند. مسلما تمامی وب سایت‌ها، فعالیت رقبای خود را تحت نظر دارند و عملکرد آنها را مورد بررسی قرار می‌دهند.
اما مشکل اصلی زمانی به وجود می‌آید که رقبا به عرصه رقابت ناجوانمردانه و غیر حرفه‌ای پا می‌گذارند و تصمیم می‌گیرند به جای بهبود عملکرد خود، وب سایت رقیب را نابود کنند. استفاده از روش های سئو منفی و پیاده سازی آنها در یک سایت به سرعت توسط ربات‌های موتور جستجو شناسایی شده و موجب افت ناگهانی جایگاه و از دست رفتن اعتبار آن صفحه خواهد شد. در فرآیند انجام سئو منفی رقیب ابتدا سعی می‌کند تا با لینک‌ها و اسپم‌های مخرب، شما را از عرصه رقابت نمایش در صفحات نتایج موتورهای جستجو کنار بزند و سپس با بکارگیری روش‌های دیگر، سایت‌تان را به طور کلی زمین بزند.
سئو منفی چه تاثیری بر یک وب سایت خواهد داشت؟
همانطور که اشاره کردیم مهم‌ترین پیامد پیاده سازی سئو منفی در یک وب سایت، از دست دادن اعتبار و جایگاه آن صفحه و سپس حذف سایت از صفحه اول نتایج جستجوگر است. متاسفانه ربات‌های موتور جستجوی گوگل پیش از شما متوجه پیاده سازی سئوی منفی در صفحه‌تان می‌شوند و اقدام به حذف شما از نتایج جستجو خواهند کرد.
علت اصلی این حذف و تنزل رتبه این است که ربات‌ها فکر می‌کنند که خود شما جهت بهبود جایگاهتان اقدام به استفاده از لینک‌های اسپم کرده‌اید و به عنوان تنبیه، صفحه را از نتایج جستجو حذف کرده و آن را به عنوان یک وب سایت جعلی و متخلف در نظر می‌گیرد. اکنون شما می‌مانید و یک وب سایت بی اعتبار که برای بالا آمدن آن در صفحه نتایج جستجو، زمان و هزینه زیادی صرف کرده‌اید.
«کسب رتبه مطلوب در موتورهای جستجو» و «افزایش میزان بازدید روزانه» دو هدف اصلی یک وب سایت هستند که دستیابی به آنها فرآیندی بلند مدت و زمان بر است. اما سئو منفی یک شبه می‌تواند این دو موفقیت مهمی که یک وب سایت برای دستیابی به آنها تلاش بسیاری کرده است را به نابودی بکشاند. خوشبختانه روش‌های بسیاری برای پیشگیری از پیاده سازی سئو منفی در یک وب سایت وجود دارند که با آگاهی از آنها می‌توانید سایت خود را از این خطر جدی محفوظ نگه دارید. اما چطور و چگونه؟
روش‌ های سئو منفی و راهکارهای پیشگیری و مقابله با آنها
همانطور که در بخش پیش اشاره کردیم، پیاده سازی سئو منفی در یک وب سایت روش‌های مختلفی دارد که برای محافظت از صفحه خود باید از تمامی آنها مطلع باشید. در این بخش روش ها و راهکارهای مقابله با سئو منفی را به شما آموزش می‌دهیم تا با آگاهی از آنها بتوانید وب سایت خود را از پیاده سازی این ترفندهای غیر اخلاقی مصون نگه دارید. روش های سئو منفی عبارتند از:
لینک سازی در وب سایت
لینک سازی یا مزرعه لینک (Link Farming) یکی از روش‌های رایج و البته ساده جهت پیاده سازی سئو منفی در یک وب سایت است که رقیب در آن شروع به دادن لینک‌های اسپم و غیر مرتبط به وب سایت شما می‌کند. مزرعه لینک به گروهی از وب سایت‌های مشابه و به هم پیوسته اشاره دارد که هدف آنها ارائه لینک‌های متعدد به یک وب سایت جهت بهبود رتبه آن در موتور جستجوی گوگل است. در گذشته صاحبان وب سایت از این ترفند جهت بهبود رتبه صفحه خود استفاده می‌کردند. با این حال در سال 2012 الگوریتم پنگوئن گوگل (Google’s Penguin algorithm) این وب سایت‌ها را جریمه کرد و این اقدام، پایان استفاده از ترفند مزرعه لینک در دنیای وب بود.
 

در مورد پنالتی گوگل بیشتر بخوانید.

 
اما مهاجمان همچنان از این تکنیک جهت ارسال لینک‌های اسپم و مخرب به یک وب سایت استفاده می‌کنند؛ یعنی از سایت شما به صدها وب سایت نامعتبر و غیر مرتبط لینک‌ می‌دهند. گوگل نیز به سرعت متوجه این لینک سازی می‌شود و این امر منجر به سقوط ناگهانی رتبه یک وب سایت در صفحه نتایج جستجو خواهد شد.
سئو منفی
روش مقابله: برای پاکسازی صفحه خود از لینک‌های اسپم و مخرب می‌توانید از ابزار سمراش (SEMrush) کمک بگیرید تا بتوانید لینک‌های اسپم و نامعتبری که میزان Spam Score آنها بالا است را در وب سایت خود شناسایی کنید و آنها را به لیست Disavow (رد کردن) اضافه نمایید. سپس باید این لیست را از طریق کنسول جستجو در اختیار گوگل قرار دهید تا وب ساست شما را از این لینک‌های غیر مرتبط پاکسازی کند. انجام این کار به شما کمک می‌کند تا حملات لینک سازی اسپم را خنثی کرده و رتبه بندی کلمات کلیدی وب سایت خود را حفظ نمایید.
هک کردن وب سایت و حملات بدافزارها
هک کردن وب سایت و حملات برافزارها از دیگر روش های سئو منفی جهت تضعیف جایگاه و رتبه یک وب سایت محسوب می‌شوند که تاثیرات نامطلوبی بر صفحه شما خواهند داشت. زمانی که رقبا وب سایت شما را هک می‌کنند، کنترل کامل آن را در دست می‌گیرند و با ایجاد تغییراتی در محتوا و یا ریدایرکت کردن (تغییر آدرس وب سایت)، ارزش و اعتبار آن را از بین می‌برند. برخی از اقداماتی که رقبا در زمان هک کردن یک وب سایت انجام می‌دهند شامل:
  • افزودن محتواهای بی کیفیت، غیر مرتبط و فاقد اعتبار به وب سایت
  • جایگزین کردن محتواهای شما با محتواهای کپی شده از منابع دیگر
  • افزودن یا جایگزین کردن برخی لینک‌ها جهت انتقال کاربر به وب سایت خود یا وب سایت‌های غیراخلاقی (لینک سازی‌های مخرب)
  • از بین بردن لینک‌های مفید و تصاویر موجود در وب سایت
  • پنهان کردن تغییرات محتوایی در HTML که مدیران وب تنها از طریق چک کردن کدها، متوجه این موضوع می‌شوند
بنابراین هک شدن یک وب به معنای نابودی کامل آن است و هکرها با در اختیار داشتن اطلاعات شما می‌توانند اعتبار آن را به طور کامل از بین ببرند.
روش مقابله: برای جلوگیری از هک شدن وب سایت خود توسط هکرها باید سعی کنید امنیت صفحه خود را با ایجاد رمزهای عبور دشوار بالا ببرید و آن را به صورت مداوم تحت نظر داشته باشید. زمانی که عملکرد وب سایت خود را به صورت منظم بررسی نمایید، خیلی سریع می‌توانید متوجه تغییرات شوید و آنها را پیگیری کنید. ابزارAlexa’s SEO Audit به شما کمک می‌کند تا عملکرد وب سایت خود را تحت نظر داشته باشید و خیلی سریع از تغییرات ناگهانی مطلع شوید. این ابزار مشکلات و مسائل فنی یک سایت را بررسی می‌کند و با ارائه راهکارهای مختلف به شما کمک می‌کند تا آنها را برطرف سازید. بخش Alexa’s Site Overview نیز به شما کمک می‌کند تا میزان بازدید از سایت خود را بررسی نمایید.
کپی و انتشار محتواهای اختصاصی شما
کپی محتواهای یک وب سایت و انتشار آن از دیگر روش‌های رایج پیاده سازی سئو منفی توسط رقبا است که آسیب جدی به رتبه بندی وب سایت شما وارد می‌کند. رقیب در این روش محتوای شما را کپی کرده و آن را در وب سایت خود و یا چندین وب سایت دیگر منتشر می‌کند و شما را به سرقت و کپی محتوا از سایت‌های دیگر محکوم می‌نماید. اگرچه گوگل در تشخیص محتوای اصلی و محتوای کپی شده به صورت حرفه‌ای عمل می‌کند اما گاهی اوقات مطاب کپی شده، سریع‌تر از مطلب اصلی توسط گوگل ایندکس می‌شوند که در این صورت وب سایت شما به جای وب سایت رقیب مجازات خواهد شد.
روش مقابله: ابزارهای بسیاری وجود دارند که به شناسایی محتواها و مطالب کپی شده در وب کمک می‌کنند که Copyspace یکی از آنها است. این ابزار به شما کمک می‌کند تا محتواهای کپی شده از سایت خودتان را پیدا کرده و آنها را از طریق copyright infringement form به گوگل گزارش دهید. Quetext نیز یکی دیگر ابزارهای کاربردی است که با وارد کردن محتوای خود در آن می‌توانید وب سایت‌هایی که آن را کپی کرده‌اند را شناسایی کنید.
استفاده از ترفند پوگو استیکینگ (Pogo Sticking)
پوگو استیکینگ زمانی اتفاق می‌افتد که کاربر بر روی یک صفحه در نتایج جستجو کلیک می‌کند اما مطلبی که به دنبال آن است را پیدا نمی‌کند و خیلی سریع صفحه را ترک می‌کند. این امر معمولا زمانی اتفاق می‌افتد که کاربر عبارتی را در گوگل سرچ کرده اما با صفحه‌ای غیر مرتبط مواجه می‌شود. گوگل نسبت به پوگو استیکینگ بسیار حساس است و خروج سریع کاربر از یک وب سایت، موجب افت رتبه آن را در صفحه نتایج جستجو خواهد شد. رقبا معمولا از این ترفند جهت تخریب جایگاه شما در صفحه نتایج گوگل استفاده می‌کنند تا نرخ بروز پوگو استیکینگ در وب سایت‌تان را افزایش دهند.
مهاجمان از ربات‌های مخصوصی جهت پیدا کردن کلمات کلیدی وب سایت‌تان استفاده می‌کنند و سپس بر روی صفحه شما کلیک کرده و به سرعت از آن خارج می‌شوند. انجام این کار نمونه بارزی از پوگو استیکینگ است که تاثیر منفی بر رتبه و ترافیک وب سایت شما خواهد داشت.
روش مقابله: برای پیشگیری و مقابله با پیاده سازی پوگو استیکینگ در وب سایت خود باید صفحات مهم وب سایت که توسط گوگل رتبه بندی شده‌اند را به دقت مورد بررسی قرار دهید. برای انجام این کار می‌توانید از Google Analytics استفاده نمایید و مراحل زیر را طی کنید:
Google Analytics -> Site Content -> Landing Pages
سپس با انتخاب گزینه «Bounce Rate»(نرخ پرش) می‌توانید رفتارها و فعالیت‌های غیرمعمولی صفحات خود را مشاهده کرده و نسبت به خنثی کردن آن اقدام نمایید. البته برای پیشگیری از انجام پوگو استیکینگ در وب سایت خود می‌توانید از روش‌هایی همچون افزودن لینک‌های داخلی متعدد، استفاده از جدول محتوایی، آپدیت مطالب قدیمی، قرار دادن بخش سوالات متداول و فونت‌های بزرگ جهت جلب توجه کاربر استفاده کنید تا در هنگام مواجه با مطالب غیر مرتبط، سریعا صفحه شما را ترک نکند و از بخش‌های دیگر بازدید نماید.
روش مقابله: برای جلوگیری از انجام این ترفند از سوی رقبا باید همیشه بک لینک‌های خود را چک کرده و آنها را تحت نظر داشته باشید. برای انجام این کار می‌توانید از ابزار monitorbacklinks.com استفاده نمایید و بک لینک‌های مهم خود را در آن برچسب بزنید. این ابزار در صورت حذف بک لینک‌های برچسب خورده سریعا به شما اطلاع می‌دهد.
ساخت پروفایل های جعلی انتشار دیدگاه ها و بازخوردهای منفی
اقدام به انتشار نظرات و بازخوردهای منفی نیز یکی دیگر از ترفندهای سئوی منفی جهت تخریب جایگاه یک وب سایت موفق در گوگل است. رقیب معمولا زمانی به این روش متوسل می‌شود که در پیاده سازی شیوه‌های دیگر ناموفق بوده و یا زمان لازم برای انجام آنها را ندارد. انتشار نظرات منفی بسیار ساده‌تر از هک کردن یک وب سایت و یا لینک سازی‌های مخرب است و به همین جهت بسیاری از رقبا جهت نابودی یک وب سایت از این ترفند استفاده می‌کنند. در این روش افراد و ربات‌های بسیاری مامور می‌شوند تا درباره خدمات و کسب و کارتان نظرات منفی نشر دهند و یا در شبکه‌های اجتماعی برای شما پروفایل‌های جعلی بسازند و اعتبارتان را زیر سوال ببرند.
این نظرات تخریب گر تاثیر منفی بر وب سایت شما در صفحه نتایج جستجو خواهد داشت و تصور بدی از کسب و کار شما در گوگل ایجاد می‌کند. نقدها و بازخوردهایی که تنها یک ستاره دارند بر رتبه بندی سئوی محلی شما نیز تاثیر می‌گذارند و این امر موجب سلب اعتماد مشتریان و بازدیدکنندگان خواهد شد.
روش مقابله: برای شناسایی و مقابله با بازخوردهای منفی و جعلی باید بیزینس اکانت گوگل خود را باز کرده و تمامی نظراتی که دریافت کرده‌اید را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهید و به دنبال کامنت‌های فیک و جعلی باشید. نظرات تخریب گر معمولا در فواصل زمانی کوتاه و به صورت ناگهانی نوشته می‌شوند و لحن آنها کاملا مشخص است. پس از شناسایی بازخوردهای جعلی باید آنها را نشانه گذاری کرده و یک فرم گزارش برای گوگل پر نمایید. گوگل خیلی سریع این نظرات منفی و جعلی را از وب سایت شما حذف کرده و تاثیرات منفی آن را خنثی می‌کند.
تغییر در محتوا و یا کد وب سایت
پیاده سازی این تکنیک نیازمند مهارت و تخصص بالایی است؛ اما اگر وب سایت شما رقیبی جدی برای سایت‌های مشابه باشد، رقبا از این انجام این کار صرف نطر نمی‌کنند. بدین ترتیب مهاجم سعی می‌کند شکاف‌ها و حفره‌های امنیتی وب سایت شما را پیدا کرده و از آنها به نفع خود استفاده کند. به همین جهت توجه به فاکتورهای مرتبط با افزایش امنیت وب سایت از اهمیت بالایی برخوردار هستند. اگر امنیت وب سایت شما پایین باشد، رقبا به راحتی می‌توانند به کد و محتوای وب سایت‌تان دسترسی پیدا کرده و آنها را تغییر دهند. یعنی رقیب قادر است کد وب سایت را تغییر دهد تا صفحه‌ای که برای شما نمایش داده می‌شود با صفحه‌ای که برای کاربران نمایش داده می‌شود به طور کلی تفاوت داشته باشد. این موضوع تاثیرات مخربی بر رتبه بندی شما خواهد داشت و اعتبار صفحه شما را از بین می‌برد.
روش مقابله: برای پیشگیری از پیاده سازی این ترفند و عدم دسترسی رقیب با کد وب سایت‌تان باید سعی کنید همیشه نرم افزارهای پشتیبان گیر و کلیه عناصر مورد استفاده در ساخت سایت را به روز نگه دارید. علاوه بر این با ایجاد یک اسکریپت می‌توانید از صفحات وب سایت خود نسخه پشتیبان تهیه کرده تا بتوانید در زمان بروز هر گونه مشکل در تغییر محتوا و یا کد وب سایت، سریعا نسخه پشتیبان گیری شده را جایگزین نسخه هک شده فعلی نمایید.
 
 

آینده اینترنت ایران

۱۰ بازديد
اینترنت ایران در حالی سال ۱۴۰۰ را به پایان برد و وارد سال و قرن جدید شد که کاملا تحت فشار، کند، مختل و بی‌جان بود!
سال ۱۴۰۰ سالی سخت برای اینترنت ایران و کاربران فضای مجازی بود. از کلید خوردن طرح صیانت در تیرماه ۱۴۰۰ بگیرید تا کاهش سرعت در شش ماهه دوم، مشکلات روی به افزایش اینترنت ثابت، اختلال‌ها و قطعی‌های زیاد و افزایش ترافیک و مصرف اینترنت کاربران بدون اینکه زیرساخت‌ها و پهنای‌باند افزایش چشم‌گیر و متناسب با نیازها داشته باشد.
به همه این‌ها، خبرهای هر روزه شوک‌آور از فیلتر اینستاگرام و واتساپ و پلتفرم‌های خارجی دیگر را بگیرید تا طرح صیانت ۲ و خبرهایی درباره محدودسازی پهنای‌باند اینستاگرام و اظهارات عجیب و غریب برخی مسئولین درباره آینده اینترنت و پیام‌رسان‌ها و سرویس‌های آنلاین!
تقریبا شش ماهه دوم سال ۱۴۰۰ با بیم‌های زیادی برای کسب‌وکارهای فضای مجازی و کاربران آنلاین گذشت و هر زمان هم شعله کورسو امیدی در این فضای پر تشویق روشن می‌شد؛ با خبر و قطعی و اختلال و اظهارنظر دیگری رو به خاموشی می‌نهاد.
در از فوریه ۲۰۲۲ (بهمن-اسفند ماه ۱۴۰۰)، هم رتبه اینترنت موبایل ایران سقوط کرد و هم اینترنت ثابت ایران به روند کاهشی خود ادامه داد تا بدترین سرعت و رتبه در سال‌های اخیر برای اینترنت ایران ثبت شود.
رتبه سرعت اینترنت ایران در موبایل با ۳ پله سقوط به رتبه ۸۰ جهان رسیده است و سرعت اینترنت ثابت ایران نیز با ۴ پله سقوط به رتبه ۱۴۵ دنیا می‌رسد. اینترنت ایران در چنین شرایطی و با سرعت بسیار پایینی به خاطر افزایش مصرف کاربران پا به سال ۱۴۰۱ گذاشته است.
اما کتاب شرح حال اینترنت ایران در سال ۱۴۰۰ را ببندیم و نگاهی به اینترنت در سال ۱۴۰۱ بیندازیم. چه اتفاقات و سرنوشتی در انتظار اینترنت ثابت و موبایل است؟ بیم‌های زیادی که اکنون بر سر اینترنت سایه افکندند؛ پیروز قطعی این میدان هستند و اینترنت بی‌جان ایران به طور کامل رو به افول و خاموشی می‌رود یا اینکه معدود امیدها جان گرفته و زنده‌تر می‌شوند.
آیا اینترنت ثابت پس از چندین سال عدم توسعه و داشتن شرایط بحرانی و مشکلات شرکت‌های FCP می‌تواند گام‌های مثبتِ رو به رشدی داشته باشد یا هنوز قفل‌های آن بسته خواهند بود؟ آیا اینترنت ۵G در سال ۱۴۰۱ به طور عمومی برای کاربران ایرانی قابل استفاده خواهد بود؟ آیا فیبر نوری و پروژه FTTH وعده داده شده وزارت ارتباطات می‌تواند گام‌های رو به جلویی بردارد یا اینکه سد توسعه اینترنت ثابت شکسته نمی‌شود؟
در آن سو، آیا موافقان طرح صیانت موفق می‌شوند پروژه خود را پیش ببرند و فضای مجازی و کسب‌وکارهای آنلاین را دگرگون کرده و به سوی مسدودسازی و محدودسازی پیش ببرند؟ آیا در سال ۱۴۰۱ مشکلات اینترنت بیشتر شده و عملا استفاده از نت برای بازی و استریم ویدئو و سرویس‌های آنلاین بیشتر می‌شوند؟
با ما همراه باشید تا سراغ ۵ پیش‌بینی آینده اینترنت ایران در سال ۱۴۰۱ برویم:
اینترنت ثابت: توسعه فیبر نوری منازل و VDSL شتاب می‌گیرد
وزیر ارتباطات و سازمان‌های زیرمجموعه او مانند زیرساخت و رگولاتوری در این پروژه جدی نشان دادند و هر روز درباره آن و بایدی و الزام به توسعه اینترنت ثابت صحبت می‌کنند.
دو اقدام جدی دولت و وزارت ارتباطات برای به سرانجام رسیدن این پروژه، نخست، کاهش حق‌السهم دولت از پروژه‌های فیبرنوری از ۲۸ درصد به ۰.۱ درصد است که چند روز پیش در هیئت دولت تصویب شد تا راه برای توسعه زیرساخت‌های فیبرنوری فراهم شود.
اقدام جدی دیگر وزارت ارتباطات، اصلاح تعرفه‌ها برای شرکت مخابرات و شرکت‌های دیگر سرمایه‌گذار در پروژه فیبر نوری است.
همین‌طور، وزارت ارتباطات به اپراتورهای موبایل چراغ سبزی نشان داده است تا بتوانند با سود مناسب در پروژه‌های توسعه فیبرنوری شرکت و سرمایه‌گذاری کنند.
خبرهای رسیده از مخابرات استان‌های مختلف و همین‌طور شرکت‌های FCP نیز حاکی است حرکت‌ها و اقدام‌هایی صورت گرفته است و تعدادی پورت VDSL و FTTH در اسفندماه به کاربران واگذار شده است.
سوال اساسی این است که در پروژه فیبرنوری، ۲۰ میلیون پورت FTTH به کاربران داده می‌شود؟ جواب منفی است. قرار است این پورت‌ها در قالب VDSL و FTTH و ADSL باشند. براساس زیرساخت‌های مخابرات در هر شهر و منطقه و همین‌طور سرمایه‌گذاری و حضور شرکت‌های اینترنتی در هر مرکز مخابراتی، پورت‌های وی‌دی‌اس‌ال و اف‌تی‌تی‌اچ به کاربران متقاضی داده خواهد شد.
اینکه در سال ۱۴۰۱ چند هزار یا چند میلیون پورت به کاربران تحویل داده می‌شود؛ موضوعی که چندان مشخص نبوده و باید منتظر بمانیم و جدیت وزارت ارتباطات و شرکت مخابرات و سایر سرمایه‌گذاران در پروژه فیبر نوری را ببینیم. در خوش‌بینانه‌ترین حالت امیدواریم ۲ الی ۳ میلیون پورت و در بدبیناترین حالت شاید زیر ۱ میلیون پورت واگذار شود.
اما اگر وزارت ارتباطات و دولت می‌خواهد اینترنت ایران را نجات دهد؛ شاه‌کلید آن توسعه زیرساخت‌های فیبرنوری و اینترنت ثابت است نه اینترنت موبایل؛ اینترنتی که برای گیمرها، تولیدکننده محتوا، استریمرها وطراحی سایت خوب است.

لیزی لودینگ چیست؟

۹ بازديد
لیزی لودینگ (Lazy Loading) یکی از تکنیک‌های متداول و کاربردی جهت افزایش سرعت بارگذاری وب سایت است که موجب بهبود سئو سایت و تجربه کاربر خواهد شد. lazy loading نوعی روش بهینه سازی بارگذاری محتواهای سایت است که به جای لود کامل مطالب و یا تصاویر یک صفحه، تنها محتوایی که کاربر در حال بازدید از آن است را بارگذاری می‌کند. سایر محتواهای سایت نیز تا زمان درخواست و اسکرول کاربر به تعویق می‌افتند تا از بارگذاری همزمان آنها و کاهش سرعت لود شدن وب سایت جلوگیری شود.
بدین ترتیب تمامی محتواها به موقع و با سرعت مناسب برای بازدیدکنندگان نمایش داده می‌شوند و همین امر موجب کاهش نرخ پرش کاربر خواهد شد. تمامی وب سایت‌های موفق از این تکنیک در جهت افزایش سرعت لود صفحه خود استفاده می‌کنند تا جایگاه بهتری در صفحه نتایج موتورهای جستجو بدست آورند. در ادامه این مطلب مفهوم دقیق و کاربردهای لیزی لودینگ را مورد بررسی قرار می‌دهیم و شما را با مزایا و افزونه‌های وردپرسی آن آشنا خواهیم کرد. با ما همراه باشید.
برای سفارش طراحی سایت در وبکده کلیک کنید.
lazy loading چیست؟
لیزی لودینگ که با نام‌های دیگری همچون لود تنبل یا بارگذاری تنبل و غیر همگام نیز شناخته می‌شود به نوعی تکنیک اشاره دارد که موجب به تاخیر انداختن بارگذاری محتواهای یک وب سایت می‌شود. لود تنبل در واقع روشی برای بهینه سازی محتوای آنلاین یک صفحه است که به جای بارگذاری همزمان و انبوه تمامی محتواهای وب سایت (تصاویر و ویدئوها)، تنها بخش‌هایی که در معرض دید کاربر است را لود می‌کند. یعنی محتواهای یک سایت به تدریج و با اسکرول کاربر بارگذاری می‌شوند.
فرض کنید که در حال بازدید از یک وب سایت هستید و وارد صفحه اول آن می‌شوید. تمامی مطالب و تصاویر موجود در صفحه اول در زمان ورود شما به ترتیب بارگذاری می‌شوند و سایر محتواها تنها در صورت اسکرول کردن شما لود خواهند شد. لود تنبل تصاویر و ویدیوها به طور غیر مستقیم موجب افزایش سرعت سایت و بهبود تجربه شما در هنگام بازدید از یک صفحه خواهد شد. زیرا اگر به محض ورود کاربر به یک صفحه، تمامی مطالب به طور همزمان لود شوند، سرعت بارگذاری و نمایش محتواهای سایت به طرز قابل توجهی پایین می‌آید. زمانی که سرعت لود شدن سایت پایین باشد نیز طیف گسترده‌ای از کاربر، صفحه را ترک کرده و از بازدید از آن صرف نظر خواهند کرد.
 
بنابراین استفاده از لیزی لودینگ موجب بارگذاری تدریجی و بهینه محتواهای یک وب سایت می‌شود و تصاویر و ویدیوهای آن را تنها در صورت اسکرول کاربر بارگذاری خواهد کرد. پیاده سازی تکنیک lazy loading مزایای بسیاری را برای یک وب سایت به همراه دارد و میزان ترافیک ارگانیک آن را افزایش خواهد داد.
چرا lazy loading را فعال کنیم؟
سوالی که اکنون ممکن است برایتان پیش آمده باشد این است که چرا lazy loading را فعال کنیم؟ یا چرا باید بارگذاری محتواهای سایت خود را تاخیر بیاندازیم؟ پاسخ بسیار ساده و روشن است زیرا با فعال سازی لیزی لودینگ می‌توانید سرعت بارگذاری مطالب سایت خود را برای کاربران افزایش دهید. اما چطور و چگونه؟ زمانی که کاربران وارد سایت شما می‌شود، چشم انداز اولیه و نمای کلی آن به سرعت برای آنان بارگذاری خواهد شد. اما اگر به جای نمای اولیه سایت، تمامی محتواهای آن به محض ورود کاربر به طور همزمان شروع به بارگذاری کنند، آنگاه سرعت لود صفحه به شدت کاهش پیدا خواهد کرد. در این صورت کاربران به سرعت صفحه را ترک کرده و از صفحه دیگری بازدید می‌کنند. بنابراین زمانی که لیزی لودینگ را در وب سایت خود فعال کنید به راحتی می‌توانید میزان ترافیک، سرعت و بازدید از آن را افزایش دهید.
مزایای پیاده سازی لیزی لودینگ در وب سایت
همانطور که اشاره کردیم پیاده سازی و اجرای لود تنبل در وب سایت مزایای بسیاری برای آن دنبال دارد که برخی از مهم‌ترین فواید آن شامل موارد زیر است:
کاهش زمان بارگذاری اولیه سایت
یکی از مهم‌ترین مزایای فعال سازی lazy loading در وب سایت، کاهش زمان بارگذاری اولیه آن است؛ زیرا لود کردن ترتیبی محتواهای سایت، حجم کلی آن را کاهش می‌دهد. بدین ترتیب مطالب سریع‌تر بارگذاری می‌شوند و از لود شدن مطالب دیگری که در معرض دید کاربر قرار ندارند نیز جلوگیری خواهد شد. افزایش سرعت سایت با تکنیک لیزی لودینگ یکی از روش‌هایی رایجی است که اکثر وب سایت‌های موفق و پربازدید از آن استفاده می‌کنند.
بهبود تجربه کاربران و کاهش نرخ پرش
بارگذاری محتواهای یک وب سایت با سرعت بهینه و مطلوب موجب بهبود تجربه کاربران در زمان بازدید از آن خواهد شد؛ زیرا در این صورت تمامی مطالب به سرعت نمایش داده می‌شوند و در اختیار بازدیدکنندگان قرارمی‌گیرند. این امر موجب کاهش نرخ پرش کاربر (Bounce Rate) می‌شود و مدت زمان بازدید از وب سایت را نیز افزایش می‌دهد. یعنی کاربران مدت زمان بیشتری را در صفحه شما سپری می‌کنند و به احتمال زیاد از تمامی بخش‌های آن بازدید خواهند کرد.
بهبود سئو وب سایت
بهبود سئو وب سایت یکی دیگر از مزایای قابل توجه فعال سازی لیزی لودینگ است که موجب ارتقای جایگاه آن در صفحه نتایج موتورهای جستجو خواهد شد. دو فاکتور «سرعت بهینه بارگذاری سایت» و «کاهش نرخ پرش کاربر» از جمله مهم‌ترین آیتم‌های چک لیست سئو سایت هستند که در زمان رتبه بندی صفحه توسط موتورهای جستجو مورد بررسی قرار می‌گیرند. پیاده سازی lazy loading تاثیر مستقیم و مثبتی بر این دو عامل دارد که در نهایت موجب بهبود سئوی وب سایت خواهند شد.
کاهش استفاده از پهنای باند وب سایت
پهنای باند سایت به میزان ترافیک ماهانه سایت اشاره دارد که برای نمایش و بارگذاری اطلاعات و محتواهای موجود بر روی وب سایت باید به صورت ماهانه و با پرداخت هزینه شارژ شود. زمانی که لیزی لودینگ را در سایت خود فعال کنید از بارگذاری بیهوده مطالب و محتواهای سایت جلوگیری کرده و بدین ترتیب می‌توانید در مصرف پهنای باند صفحه خود صرفه جویی نمایید.
بنابراین فعال سازی لیزی لودینگ در وب سایت مزایای بسیاری را برای آن به همراه دارد و موجب بهبود عملکرد صفحه و تجربه کاربران در هنگام بازدید از آن خواهد شد.
معرفی افزونه های lazy loading در وردپرس
اگر وب سایت شما بر پایه وردپرس طراحی و راه اندازی شده است، برای فعال سازی lazy loading در آن می‌توانید از برخی افزونه‌های مخصوص استفاده کنید. افزونه‌های مختلفی برای پیاده سازی لود تنبل در وب سایت‌های مبتنی بر وردپرس وجود دارند که با نصب آنها به راحتی می‌توانید از این تکنیک موثر در جهت افزایش سرعت بارگذاری محتوا در سایت خود استفاده کنید. در این بخش چندین افزونه رایگان و کاربردی جهت فعال سازی لیزی لودینگ در وب سایت‌های وردپرسی را به همراه ویژگی‌های آنها به شما معرفی می‌کنیم.
 
افزونه Smush Image Optimization
افزونه Smush Image Optimization یکی از بهترین و کاربردی‌ترین افزونه های lazy loading در وردپرس شناخته می‌شود که دارای دو نسخه رایگان و پرمیوم است. نسخه رایگان این افزونه محبوب دارای گزینه فعال سازی لیزی لودینگ است و برای استفاده از آن نیازی به خرید نسخه پیشرفته این افزونه ندارید. Smush Image Optimization بهترین افزونه جهت کاهش حجم صفحات سایت، فشرد سازی و لود تنبل تصاویر است که اغلب سایت‌های وردپرسی از آن استفاده می‌کنند. برای فعال سازی لیزی لودینگ در این افزونه تنها کافی است به بخش lazy loading مراجعه کنید و سپس گزینه Activate یا Enable lazy loading را انتخاب نمایید.
 
افزونه Lazy Load by WP Rocket
افزونه Lazy Load by WP Rocket نیز یکی دیگر از افزونه‌های کاربردی جهت فعال سازی لیزی لودینگ در وردپرس است که سرعت بارگذاری تصاویر را افزایش می‌دهد و آنها را به تدریج و در مناسب‌ترین زمان برای کاربران نمایش می‌دهد. این افزونه از طریق کاهش درخواست‌های HTTP و بهبود زمان بارگذاری مطالب، سرعت سایت وردپرسی را افزایش می‌دهد که همان مکانیسم لیزی لودینگ است و به صورت رایگان در دسترس قرار دارد.
 
افزونه a3 Lazy Load
افزونه a3 Lazy Load از دیگر افزونه‌های رایگان و محبوب وردپرسی است که عکس‌ها، ویدیوها و آی فریم‌های شما را به حالت lazy loading در می‌آورد. با استفاده از این افزونه به راحتی می‌توانید تنظیمات تمامی آیتم‌های وب سایت خود را شخصی سازی کرده و آنها را بر اساس رویکرد صفحه‌تان تغییر دهید. افزونه a3 Lazy Load برای سایت‌هایی که میزان ترافیک بالا و محتواهای سنگینی دارند بسیار مناسب بوده و فعال سازی لود تنبل در آن موجب بهبود سرعت بارگذاری محتواهای آن خواهد شد. این افزونه با اکثر افزونه‌های پرطرفدار وردپرسی سازگار بوده و برای فعال سازی آن با مشکل و محدودیت خاصی مواجه نمی‌شوید.
 
افزونه Lazy Load for Videos
افزونه Lazy Load for Videos همانطور که از نام آن پیداست به صورت اختصاصی برای لیزی لودینگ کردن ویدیوهای وب سایت طراحی و توسعه داده شده است. اکثر افزونه‌ها تنها دارای قابلیت lazy loading تصاویر هستند و معمولا ویدیوها را به حالت عادی خود باقی می‌گذارند. با این حال اگر در وب سایت خود ویدیوهای زیادی آپلود کرده‌اید حتما باید آنها را لیزی لود کنید تا به صورت اتوماتیک بارگذاری نشوند. لود شدن همزمان ویدیوها در زمان بازدید کاربر از سایت، سرعت آن را به طرز قابل توجهی کاهش می‌دهد. افزونه Lazy Load for Videos تمامی ویدیوهای موجود در وب سایت شما را به حالت یک تصویر ایستا و یک گزینه پخش (Play) تبدیل می‌کند تا تنها در صورت کلیک کردن کاربر بر روی گزینه پخش، بارگذاری و نمایش داده شوند. بدین ترتیب می‌توانید سرعت سایت خود را به طرز قابل توجهی افزایش دهید و از نمایش اتوماتیک ویدیوهای بارگذاری شده جلوگیری نمایید.
 
افزونه Ajax Load More
افزونه Ajax Load Moreنیز یکی دیگر از بهترین افزونه‌های فعال سازی لیزی لودینگ برای وب سایت‌های مبتنی بر وردپرس است که ویژگی اصلی آن قابلیت پیمایش یا اسکرول بی پایان (infinite scrolling) است. این افزونه علاوه بر اعمال لود تنبل بر روی تصاویر همچنین می‌تواند بارگذاری محتواهای متنی، صفحات مختلف سایت، نظرات و پست‌های تکی وب سایت را نیز به صورت تدریجی بارگذاری نماید. بدین ترتیب دیگر هیچگونه محتوایی در وب سایت وردپرسی شما به صورت اتوماتیک بارگذاری نمی‌شود و تمامی محتواهای آن حتی متن‌ها نیز تنها در صورت اسکرول صفحات سایت توسط کاربر لود خواهند شد.
با دانلود و نصب این افزونه‌های کاربردی و رایگان به راحتی می‌توانید تکنیک lazy loading را در وب سایت وردپرسی خود فعال کرده و سرعت بارگذاری مطالب آن را بهینه سازی کنید.
جمع بندی
تکنیک لیزی لودینگ یا لود تنبل تصاویر و ویدیوهای وب سایت یکی از کاربردی‌ترین روش‌های بهینه سازی و افرایش سرعت بارگذاری محتواهای آن است. با فعال کردن lazy loading در سایت، مطالب موجود در آن به صورت تدریجی و تنها با اسکرول کاربر بارگذاری می‌شوند و به نوعی از لود شدن ناخواسته و اتوماتیک محتواها جلوگیری به عمل می‌آید. پیاده سازی لود تنبل مزایای بسیاری را برای وب سایت‌ها به همراه دارد که از مهم‌ترین آنها می‌توانیم به کاهش زمان بارگذاری مطالب، بهبود تجربه کاربر و سئو سایت اشاره کنیم. بنابراین اگر شما نیز صاحب یک وب سایت فعال و پر ترافیک هستید حتما لیزی لودینگ را در صفحه خود فعال کنید.