یکشنبه ۰۲ اردیبهشت ۰۳

رایانش ابری چیست؟

طراحی سایت و خدمات تولید محتوا و سئو

رایانش ابری چیست؟

۹ بازديد
رایانش ابری یا سرویس محاسبات ابری چیست و چه کاربردی دارد؟ 
رایانش ابری ارائه دهنده انواع مختلف خدمات رایانه‌ای از جمله سرورها، ذخیره ‌سازی اطلاعات، پایگاه داده، شبکه، برنامه‌های نرم افزاری، هوش مصنوعی، تجزیه ‌و ‌تحلیل و برقراری ارتباط از طریق اینترنت است. هدف اصلی رایانش ابری ارائه خدمات نوآورانه با سرعت بالاتر و از طریق منابع انعطاف پذیرتر است تا در زمان و هزینه سازمان‌ها و کسب و کارها صرفه جویی شود. این سرویس بنا بر دلایل مختلفی از جمله صرفه جویی در هزینه‌ها، افزایش میزان بهره وری، سرعت و کارایی، عملکرد بهینه و امنیت بالا، گزینه مناسبی برای مشاغل محسوب می‌شود.
برای سفارش طراحی سایت و سئو سایت با وبکده تماس بگیرید.
بسیاری از سازمان‌های بزرگ پیش از ظهور رایانش ابری برای ذخیره سازی اطلاعات و سازماندهی امور روزانه خود چاره‌ای جز خرید سرور، تجهیزات و زیرساخت‌های موردنیاز نداشتند. انجام این کار علاوه بر صرف هزینه هنگفت، مشکلات دیگری از جمله چالش‌های کپی برداری، دسترسی و نگهداری اطلاعات بر روی هاردهای متعدد را نیز به همراه داشت. احتمال مفقود شدن و یا پاک شدن اطلاعات مهم نیز مشکل بزرگ دیگری بود که کسب و کارها با آن دست و پنجه نرم می‌کردند. اما پیدایش خدمات مبتنی بر ابر این مشکلات را به طور کلی برطرف نمود. رایانش ابری با ارائه فضای ابری (فضای ذخیره سازی آنلاین) به شما کمک می‌کند تا تنها با پرداخت هزینه اندک خدمات ابری و بدون نیاز به ایجاد زیرساخت‌های فیزیکی بتوانید تمامی اطلاعات مهم خود را بر روی یک فضای خارجی ذخیره کرده و در هر زمان و مکان نیز به آنها دسترسی داشته باشید.
این سرویس همچنین برای پردازش و انجام عملیات‌هایی از جمله حسابداری، کنترل موجودی، منابع انسانی و مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) نیز کاربرد دارد. البته نمونه‌های متعددی از برنامه‌های رایانش ابری نیز وجود دارند که هم توسط مشاغل و هم کاربران مورد استفاده قرار می‌گیرند. یکی از انواع سرویس‌های ابری، پلتفرم‌های پخش صدا یا تصویر است که فایل‌های رسانه‌ای واقعی از راه دور در آنها ذخیره می‌شوند. نمونه‌های بارز دیگر ذخیره سازی اطلاعات توسط سیستم رایانش ابری شامل پیام رسان Telegram، Google Drive، Dropbox، OneDrive و Box است.
Cloud Computing چگونه کار می کند؟
سوالی که اکنون ممکن است برایتان پیش آمده باشد این است که رایانش ابری چگونه تمامی این کارها را انجام می‌دهد؟ رایانش ابری با امکان دسترسی به داده‌ها و برنامه‌های کاربردی ابری از طریق اینترنت از سمت سرورهای فیزیکی، پایگاه‌های اطلاعاتی و رایانه‌ها به دستگاه‌های سرویس گیرنده کار خود را انجام می‌دهد. رایانش ابری به شدت به فناوری‌های مجازی ‌سازی (Virtualization) و اتوماسیون (Automation) وابسته است.
فناوری مجازی‌ سازی امکان ارائه آسان خدمات و سیستم‌های ابری زیربنایی را در موجودیت‌های منطقی که کاربران می‌توانند درخواست و استفاده کنند را امکان ‌پذیر می‌سازد. فناوری اتوماسیون نیز همانطور که از نام آن پیداست، سطح بالایی از خدمات اتوماتیک را برای تامین منابع، اتصال خدمات و انجام امور بدون دخالت مستقیم کارکنان فناوری اطلاعات ارائه‌ دهنده خدمات ابر را به کاربران ارائه می‌دهد.
انواع مدل رایانش ابری
خدمات رایانش ابری یا محاسبات ابری به طور کلی به سه دسته طبقه بندی می‌شوند که هریک از آنها کارکرد و امکانات متفاوتی را ارائه می‌دهند. انواع مدل رایانش ابری شامل:
زیرساخت به عنوان سرویس (IaaS)
زیرساخت به عنوان سرویس (Infrastructure as a Service) یا به اختصار IaaS یکی از انواع مدل رایانش ابری است که یک لایه خدمات ابری پایه محسوب می‌شود و به سازمان‌ و شرکت‌ها امکان می‌دهد سرورهای زیرساخت فناوری اطلاعات، ذخیره سازی، شبکه‌ها و سیستم عامل‌های موردنیاز خود را از یک ارائه دهنده ابری اجاره کنند. IaaS همچنین به کاربران امکان می‌دهد تا منابع دلخواه خود را از انبارهای سرور فیزیکی خام، ذخیره و تهیه نمایند. علاوه بر این، IaaS به کاربران این امکان را می‌دهد تا دستگاه‌های از پیش پیکربندی شده را برای انجام امور تخصصی مانند متعادل سازی بار ترافیکی، پایگاه‌های داده و سرورهای ایمیل رزرو کنند.
پلتفرم به‌ عنوان سرویس (PaaS)
پلتفرم به ‌عنوان سرویس (Platform as a Service) یا به اختصار PaaS نیز یکی دیگر از انواع مدل رایانش ابری است که ابزارهای مهم جهت طراحی و توسعه نرم ‌افزار را فراهم می‌کند. PaaS در واقع نوعی زیرساخت ابری است که بر روی IaaS ساخته شده است و منابعی را جهت ساخت ابزارها و برنامه‌های کاربردی در سطح کاربر را فراهم می‌آورد. این مدل از رایانش ابری همچنین زیرساخت‌های اساسی شامل منابع محاسباتی، شبکه و ذخیره سازی و همچنین ابزارهای توسعه، سیستم‌های مدیریت پایگاه داده و میان افزار را نیز در اختیار کاربران قرار می‌دهد. به زبان ساده‌تر PaaS به کاربران امکان می‌دهد تا با استفاده از ابزارهای عرضه شده شده توسط ارائه ‌دهنده، برنامه‌های کاربردی و نرم ‌افزارهای متنوعی را طراحی کنند.
نرم‌ افزار به ‌عنوان سرویس (SaaS)
نرم‌ افزار به ‌عنوان سرویس (Software as a Service) یا به اختصار SaaS نیز مدل دیگری از رایانش ابری است که در واقع به عنوان متداول‌ترین مدل آن شناخته می‌شود. SaaS برنامه‌های نرم افزاری را از طریق اینترنت و بر اساس تقاضا و معمولا با پرداخت حق اشتراک ارائه می‌دهد؛ یعنی کاربران دیگر نیازی به دانلود و نصب برنامه‌ها بر روی رایانه خود ندارند و تمامی آنها به صورت جامع و آماده از طریق اینترنت در اختیار آنها قرار می‌گیرند. ارائه‌ دهندگان این سرویس رایانش ابری، برنامه‌ها را میزبانی و مدیریت می‌کنند و در صورت نیاز نیز آنها را ارتقا داده و مشکلات نرم افزاری‌شان را نیز برطرف خواهند کرد. معروف‌ترین نمونه‌های SaaS شامل سیستم‌های مدیریت ارتباط با مشتری، مایکروسافت آفیس 365، برنامه‌های ایمیل وب، ابزارهای بهره ‌وری همچون Jira و Confluence، ابزارهای تجزیه و تحلیل، ابزارهای نظارت و برنامه‌های چت است.
 
 
 
 
 
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.