چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۰۳

گوگل لایت هاوس چیست؟

طراحی سایت و خدمات تولید محتوا و سئو

گوگل لایت هاوس چیست؟

۹ بازديد
گوگل لایت هاوس (Google Lighthouse) یا فانوس دریایی گوگل یکی از کاربردی‌ترین ابزارهای گوگل است که استفاده از آن برای هر وب مستر یک ضرورت به حساب می‌آید. اما گوگل لایت هاوس چیست و چه کاربردی دارد؟ گوگل لایت هاوس یک ابزار کاربردی و رایگان است که با بررسی بخش‌های مختلف صفحات یک وب سایت، گزارش کاملی از عملکرد فنی آن در اختیار شما قرار می‌دهد تا با استفاده از آن بتوانید وب سایت خود را بر اساس استانداردهای گوگل بهینه سازی کنید. ابزار Lighthouse با ارزیابی دقیق و کامل یک وب سایت، ایرادات و اشکالات آن را پیدا کرده و سپس راه حل‌هایی را جهت بهبود و برطرف ساختن مشکلات فنی آن به شما ارائه خواهد داد.

برای پشتیبانی و خدمات سئو سایت خود و سفارش طراحی سایت فروشگاهی با وبکده در ارتباط باشید.

احتمالا تا کنون برای شما نیز پیش آمده است که تمامی اصول و قوانین مربوط به سئو را در وب سایت خود اجرا کردید اما در صفحه نتایج گوگل، رتبه مطلوبی بدست نیاورده‌اید. گوگل لایت هاوس به شما کمک می‌کند تا وب سایت خود را با الگوریتم‌ها و استانداردهای گوگل همسو کرده و آن را به وب سایتی حرفه‌ای و کاربرپسند تبدیل نمایید. در ادامه این مطلب از وبکده به رایج‌ترین پرسش شما یعنی گوگل لایت هاوس چیست پاسخ داده و همه آنچه که باید درباره این ابزار کاربردی بدانید را مورد بررسی قرار خواهیم داد. با ما همراه باشید.
 
گوگل لایت هاوس چیست؟
برای پاسخ صریح و روشن به پرسش گوگل لایت هاوس چیست ابتدا بهتر است نگاهی به تعریف ساده گوگل درباره این ابزار کاربردی بیندازیم:
«گوگل لایت هاوس یک ابزار رایگان، متن باز و خودکار جهت بررسی و بهبود عملکرد، کیفیت و تصحیح برنامه‌های راه اندازی شده در یک وب سایت است».
بر اساس این تعریف ابزار Lighthouse بخش‌هایی از وب سایت که موجب افت عملکرد و رقم خوردن تجربه کاربری منفی می‌شوند را شناسایی کرده و آنها را در قالب یک گزارش جامع و کامل در اختیار شما قرار می‌دهد. البته گوگل لایت هاوس به کیفیت بخش‌های مختلف سایت نمره‌ای از 1 تا 100 می‌دهد و در کنار آن راهکارهایی را جهت بهبود و افزایش کیفیت صفحات سایت نیز ارائه خواهد داد. بنابراین با استفاده از ابزار گوگل لایت هاوس می‌توانید وب سایت خود را به طور کامل مورد ارزیابی قرار داده و تمامی بخش‌های آن را مطابق با استانداردها و الگوریتم‌های گوگل بهینه سازی نمایید.
 
 
گوگل لایت هاوس چه کاربردی دارد؟
هنگامی که URL یکی از صفحات وب سایت خود را در گوگل لایت هاوس وارد می‌کنید، این ابزار شروع به انجام انبوهی از آزمایش‌ها بر روی صفحه موردنظر می‌کند تا گزارش جامع و کاملی از آن تهیه کرده و عملکرد صفحه را با شرح جزئیات کامل در اختیار شما قرار دهد. پس از تکمیل و ارائه گزارش می‌توانید مواردی که ابزار Lighthouse به آن اشاره کرده است را به طور مجزا مورد بررسی قرار داده و با مطالعه راهکارهای ارائه شده نیز نسبت به بهینه سازی صفحه موردنظر اقدام نمایید.
همانطور که اشاره کردیم، گوگل لایت هاوس میزان کیفیت یک صفحه را از طریق امتیازدهی از 1 تا 100 تعیین می‌کند؛ یعنی برای هر عاملی که مورد بررسی قرار می‌دهد یک امتیاز در نظر گرفته و آن را در قالب یک نمودار دایره با رنگ‌های مختلفی همچون سبز (عالی)، نارنجی (متوسط) و قرمز (ضعیف) نمایش می‌دهد. با مشاهده این امتیازات و مطالعه راهکارهای ارائه شده در گزارش گوگل لایت هاوس به راحتی و بدون نیاز به دانش فنی و تخصصی می‌توانید نقاط ضعف و قوت صفحات سایت خود را شناسایی کرده و آنها را برطرف نمایید.
 
گوگل لایت هاوس چه مواردی را ارزیابی می کند؟
سوال مهمی که اکنون ممکن است برایتان پیش آمده باشد این است که ابزار Lighthouse چه فاکتورهایی را در وب سایت مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌دهد؟ گزارش گوگل لایت هاوس به پنج بخش مختلف تقسیم می‌شود که این موارد شامل:
  • عملکرد (Performance)
  • بهترین اقدامات (Best Practices)
  • قابلیت دسترسی (Accessibility)
  • سئو صفحات (SEO)
  • وب اپلیکیشن‌های پیش ‌رونده (Progressive Web App)
 
هریک از این موارد با درج امتیاز و توضیح دقیق در گزارش گوگل لایت هاوس ذکر می‌شوند که بررسی آنها به شما کمک می‌کند تا وب سایت خود را مطابق با استانداردهای گوگل بهینه سازی کنید. با این حال نمرات ابزار Lighthouse به هر بخش ممکن است در طول زمان تغییر پیدا کند؛ زیرا گوگل دائما در حال به روزرسانی الگوریتم‌ها و معیارهای رتبه بندی خود بوده و بدیهی است که این تغییرات بر امتیازات گوگل لایت هاوس بی تاثیر نخواهند بود.
نمره قابل قبول در گزارش گوگل لایت هاوس عددی بین 50 الی 89 بوده و نمره عالی نیز بین 90 الی 100 است. بنابراین هدف اصلی شما این است که در هر بخش امتیازی بین 90 الی 100 کسب کنید. حال بیایید نگاهی به جزئیات این پنج دسته مختلف در گزارش ابزار گوگل لایت هاوس بیندازیم:
 
عملکرد (Performance)
معیار «عملکرد» عمدتا به تحلیل و بررسی سرعت بارگذاری صفحات یک وب سایت و یا اپلیکیشن می‌پردازد. تمرکز گوگل لایت هاوس در این بخش ارزیابی سرعت دسترسی کاربران به محتوای صفحات سایت است که برای تحلیل آن 6 فاکتور زیرا را مورد بررسی قرار می‌دهد:
  • First Contentful Paint: مدت زمان بارگذاری و نمایش اولین متن یا محتوای تصویری برای کاربران
  • First Meaningful Paint: مدت زمان بارگذاری و نمایش محتوای اصلی سایت برای کاربران
  • Speed Index: مدت زمان بارگذاری عناصر بصری یک صفحه برای کاربران
  • Time to Interactive: مدت زمان برقراری تعامل کامل کاربران با عناصر و محتواهای موجود در یک صفحه
  • First CPU Idle: میزان این معیار زمانی اندازه گیری می‌شود که یک صفحه دارای تعامل حداقلی باشد و یا زمانی که فعالیت یک صفحه به قدر کافی پایین باشد تا بتواند ورودی کاربر را مدیریت کند
  • Estimated Input Latency: مدت زمانی که طول می‌کشد تا یک صفحه از سایت و یا اپلیکیشن به درخواست کاربر پاسخ دهد؛ این مدت زمان در حالت ایده آل باید زیر 5 ثانیه باشد
گزارش بخش عملکرد گوگل لایت هاوس شامل قسمتی تحت عنوان Opportunities (فرصت‌ها) است که در آن پیشنهادات و راهکارهایی را جهت افزایش سرعت بارگذاری سایت ارائه می‌دهد. راهکارهای این بخش شامل اقداماتی همچون فشرده سازی حجم تصاویر، غیرفعال کردن CSSهای غیرقابل استفاده، فشرده سازی JavaScript، جلوگیری از افزایش اندازه بیش از حد DOMها، جلوگیری از Redirectها، کاهش منابع بلاک کننده رندرها و غیره است.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.