یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۰۳

سایدبار چیست؟

طراحی سایت و خدمات تولید محتوا و سئو

سایدبار چیست؟

۷ بازديد
حتما شما نیز تا کنون در هنگام بازدید از وب سایت‌های مختلف به ستون‌هایی که در سمت چپ و یا راست آنها قرار دارند، توجه کرده‌اید. این ستون‌ها سایدبار (Sidebar) نام دارند و به صورت ثابت در صفحات سایت نمایش داده می‌شوند. اما سایدبار چیست و طراحی سایدبار چه اهمیت و مزایایی دارد؟ سایدبار یکی از امکانات مهم و پرکاربرد در وب سایت‌ها است که نقش حائز اهمیتی را در طرح بندی صفحات آن ایفا می‌کند و بدون ایجاد مزاحمت و حواس پرتی می‌تواند توجه کاربران را به صفحات، مقالات و یا جدیدترین اخبار روز جلب کرده و آنان را نسبت به بازدید از محتواهای مختلف ترغیب نماید.

طراحی سایت شرکتی و طراحی سایت فروشگاهی حرفه ای با طراحان وبکده

البته محتوای سایدبار نیز از اهمیت بالایی دارد و باید از جذابیت کافی برخوردار باشد تا کاربران بر روی آنها کلیک کرده و از صفحه موردنظر بازدید کنند. بسیاری وب سایت‌ها در بخش سایدبار اطلاعاتی همچون آمار سایت، جدیدترین محصولات، آخرین مطالب و یا تبلیغات را قرار می‌دهند تا از طریق آن بتوانند بازدیدکنندگان را با خود همراه ساخته و آنها را مدت زمان بیشتری در وب سایت نگه دارند. در ادامه این مطلب همه آنچه که باید درباره سایدبار بدانید را به شما توضیح می‌دهیم و مزایای طراحی آن را نیز مورد بررسی قرار خواهیم داد. با وبکده همراه باشید.
 
سایدبار چیست؟
اگر بخواهیم به سوال سایدبار چیست پاسخی ساده و روشن بدهیم باید بگوییم که سایدبار نوعی نوار یا ستون عمودی در سمت چپ یا راست محتوای اصلی وب سایت است که اطلاعات آن در هر سایت متفاوت می‌باشد. البته سایدبار تنها در دو طرف صفحات سایت قرار نمی‌گیرد و نوع دیگری از سایدبار وجود دارد که به صورت افقی و در نزدیک فوتر درج می‌شود. سایدبار معمولا برای نمایش انواع مختلف اطلاعات اضافی به کاربران از جمله فرم‌های ثبت نام ایمیلی، لینک‌ به صفحات اصلی سایت، تبلیغ محصولات و خدمات و یا نمایش پست‌ها و مقالات پربازدید و مرتبط در سایت قرار می‌گیرد.
 
اهمیت سایدبار
سوالی که اکنون ممکن است برایتان پیش آمده باشد این است که اهمیت سایدبار چیست و چرا باید برای وب سایت خود سایدبار طراحی کنیم؟ مهم‌ترین مزیت طراحی سایدبار این است که با درج یک ستون منظم و سازمان یافته در کنار محتوای اصلی سایت می‌توانید بدون ایجاد مزاحمت و یا حواس پرتی، کاربران را نسبت به انجام یک عمل خاص همچون بازدید از سایر صفحات، مشاهده تبلیغ و یا ثبت نام در سایت ترغیب نمایید. بدین ترتیب کاربران با میل و اراده خود نسبت به بازدید از محتواهای موجود در سایدبار اقدام کرده و همین امر نیز موجب افزایش نرخ تعامل آنها با سایت خواهد شد.
مزیت دیگر طراحی سایدبار در سایت این است که سایدبار به صورت ثابت و بدون تغییر در معرض دید بازدیدکنندگان قرار دارد؛ یعنی زمانی کاربران که در حال اسکرول صفحات سایت هستند نیز سایدبار برای آنها نمایش داده می‌شود. بدین ترتیب تمامی اطلاعات و صفحات مهم سایت شما همواره در بخش خاصی از سایت قرار دارند و شانس بازدید از آنها نیز افزایش پیدا خواهد کرد. به همین دلیل اکثر سایدبارها معمولا دارای گزینه‌های CTA (دعوت به عمل) همچون تبلیغات و یا فرم‌های ثبت نام ایمیلی هستند تا از طریق آن بتوانند توجه کاربران را جلب کرده و آنان را با خود همراه سازند.
 
چه وب سایت هایی به طراحی سایدبار نیاز دارند؟
سایدبار می‌تواند در هر وب سایتی قرار داده شود اما درج سایدبار در برخی سایت‌ها از اهمیت بالاتری برخوردار است و مزایای قابل توجهی را برای آنها به همراه دارد. وب سایت‌هایی که طراحی سایدبار در آنها بازدهی بالایی خواهد داشت شامل:
 
وب سایت های محتوا محور
وب سایت‌های محتوا محور همچون سایت‌های خبری، مجلات آنلاین و بلاگ‌ها یکی از اصلی‌ترین کاندیداهای درج سایدبار در نظر گرفته می‌شوند؛ زیرا محتوای متنی عنصر اصلی این سایت‌ها هستند و قرار دادن سایدبار در آنها موجب ترغیب کاربران نسبت به بازدید و مطالعه سایر مقالات و همچنین اشتراک گذاری محتواها خواهد شد. وجه اشتراک وب سایت‌های محتوا محور با یکدیگر در این است که تمامی آنها به منظور حفظ رتبه و جایگاه خود در صفحه نتایج جستجوی گوگل باید همواره در حال تولید محتوا و انتشار مقاله در حوزه‌های متعدد باشند. با این حال هرچه محتوای یک سایت بیشتر باشد، مطالعه آنها توسط کاربران دشوارتر و پیچیده‌تر خواهد شد. در این موقعیت است که طراحی سایدبار به کمک شما آمده و از بی نظم شدن وب سایت جلوگیری خواهد کرد.
شما به عنوان مدیر سایت در چنین موقعیتی می‌توانید از سایدبار جهت درج گزینه‌های زیر استفاده کنید:
  • قرار دادن آدرس شبکه‌های اجتماعی و یا گزینه اشتراک گذاری مقالات
  • فرم ثبت نام ایمیلی در سایت
  • قرار دادن لینک‌های مرتبط با پست‌ها و صفحات سایت
  • نمایش پربازدیدترین مطالب
  • آمار بازدید روزانه
قرار دادن سایدبار در این وب سایت‌ها همچنین انجام برخی اقدامات (به عنوان مثال ثبت نام در سایت) را به کاربران یادآور می‌شود و فرصت برقراری تعامل با سایت را در اختیار آنها قرار می‌هد.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.