پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۰۳

4 قانون طلایی در طراحی UI (قسمت دوم)

طراحی سایت و خدمات تولید محتوا و سئو

4 قانون طلایی در طراحی UI (قسمت دوم)

۲۰ بازديد
 
در مقاله قبل دو قانون اساسی در طراحی UI در طراحی سایت خبری را بررسی کردیم. امروز نیز در ادامه این مقاله به بررسی دو قانون دیگر می پردازیم.
 از استعاره های دنیای واقعی استفاده کنید
استفاده از استعاره در طراحی UI به کاربران اجازه می دهد تا ارتباطی بین دنیای واقعی و تجربیات دیجیتال ایجاد کنند. استعاره های دنیای واقعی با اجازه دادن به کاربران برای انتقال دانش موجود در مورد اینکه چگونه چیزها باید ظاهر و کار کنند، توانمند می شوند. استعاره ها اغلب برای آشنا کردن افراد ناآشنا به کار می روند. به عنوان مثال سطل بازیافت روی دسکتاپ خود را که فایل های حذف شده را در خود نگهداری می کند، در نظر بگیرید – این سطل زباله واقعی نیست، اما به صورت بصری به گونه ای نمایش داده شده است که به شما کمک می کند مفهوم را راحت تر درک کنید.
برای طراحی UI در ساخت سایت فروشگاهی این نکات را حتما به خاطر داشته باشید.
استعاره های خوب یک ارتباط قوی با تجربیات گذشته از دنیای واقعی در ذهن کاربران ایجاد می کنند. نماد سطل بازیافت در مک ها شبیه سطل واقعی است و نشان می دهد که آیا فایل هایی در آن وجود دارد یا خیر. هنگام انتخاب استعاره برای UI، استعاره ای را انتخاب کنید که کاربران را قادر می سازد تا بهترین جزئیات مدل مفهومی را درک کنند. به عنوان مثال، هنگام درخواست جزئیات کارت اعتباری برای پردازش پرداخت، می توانید به عنوان مثال به یک کارت فیزیکی واقعی اشاره کنید.مهندس برای خطاهاخطاها در سفر کاربر سهوی هستند. مدیریت اشتباه اشتباه همراه با پیام های خطای بی فایده می تواند کاربران را پر از ناامیدی کند و آنها را به رها کردن برنامه شما سوق دهد. از سوی دیگر، یک پیام خطای خوش ساخت می تواند لحظه ای از ناامیدی را به لحظه ای تبدیل کند. پیام خطای موثر ترکیبی از اعلان خطای صریح همراه با نکاتی برای حل مشکل است.حتی بهتر از نوشتن پیام های خطای خوب داشتن طراحی رابط کاربری است که از بروز مشکل در وهله اول جلوگیری می کند. سعی کنید شرایط مستعد خطا را از بین ببرید یا آنها را بررسی کنید و قبل از اینکه کاربران به عمل متعهد شوند، یک گفتگوی تأیید ارائه دهید. به عنوان مثال، زمانی که فراموش می کنید پیوستی را وارد کنید، جیمیل از شما درخواست می کند.بهترین طرح ها بازیابی خطای عالی دارند در حالی که سعی می کنند در وهله اول از انجام آن خطاها توسط کاربران جلوگیری کنند. اگر کاربران فراموش کنند پس از ارجاع یک پیوست، پیوستی را درج کنند، پیشگیری از خطا در Gmail یک پنجره بازشو نشان می دهد. 
از کار یک کاربر محافظت کنیداطمینان حاصل کنید که کاربران هرگز کار خود را از دست نمی دهند. کاربران نباید کار خود را در نتیجه خطایی از جانب خود از دست بدهند (یعنی به طور تصادفی یک صفحه وب را با فرمی که دارای ورودی کاربر است بازخوانی کنید)، خطای سیستم، مشکل در اتصال به اینترنت یا هر دلیل دیگری غیر از مواردی که وجود دارد. کاملاً اجتناب ناپذیر است، مانند از دست دادن برق غیر منتظره. 
3. کاهش بار شناختی 
بار شناختی مقدار قدرت پردازش ذهنی مورد نیاز برای استفاده از یک محصول است. بهتر است از وادار کردن کاربران به فکر کردن/سخت کار کردن برای استفاده از محصول خود جلوگیری کنید. قطعه قطعه کردن برای دنباله ای از اطلاعات یا اقداماتدر سال 1956، جرج میلر، روانشناس، جهان را با تئوری تکه تکه شدن آشنا کرد. میلر در آثارش می‌گوید که حافظه فعال انسان می‌تواند هفت به اضافه یا منهای دو «تکه» اطلاعات را در حالی که ما در حال پردازش اطلاعات هستیم، مدیریت کند. این قانون می تواند هنگام سازماندهی و گروه بندی موارد با هم استفاده شود. به عنوان مثال، اگر رابط کاربری شما کاربران را مجبور به وارد کردن شماره تلفن بدون فاصله معمولی کند، می‌تواند منجر به تعداد زیادی شماره تلفنی شود که اشتباه گرفته شده‌اند.
افراد معمولاً نمی توانند خوشه های ده رقمی یا بیشتر را برای کشف خطاها اسکن کنند.
دقیقاً به همین دلیل است که شماره تلفن ها به قطعات کوچکتر تقسیم می شوند.تعداد اقدامات لازم برای تکمیل یک کار را کاهش دهیدهنگام طراحی یک رابط کاربری، سعی کنید تعداد کل اقدامات مورد نیاز کاربر برای رسیدن به هدف را کاهش دهید. شایان ذکر است قانون سه کلیک را به خاطر بسپارید، که نشان می دهد کاربر یک محصول باید بتواند هر اطلاعاتی را با بیش از سه کلیک ماوس پیدا کند. شناخت بیش از یادآورییکی از 10 اکتشافی قابلیت استفاده Jakob Nielsen توصیه می‌کند که در طراحی UI، شناسایی بیش از یادآوری را ارتقا دهید. تشخیص چیزی بسیار ساده‌تر از یادآوری آن است، زیرا تشخیص شامل نشانه‌های بیشتری در مغز ما می‌شود (سرنخ‌ها فعال شدن را به اطلاعات مرتبط در حافظه می‌رسانند، و این نشانه‌ها به ما کمک می‌کنند اطلاعات را به خاطر بسپاریم). طراحان می توانند با قابل مشاهده بودن و دسترسی آسان به اطلاعات و عملکرد، شناسایی را در رابط های کاربری ارتقا دهند. کمک‌های بصری، مانند راهنمایی‌های ابزار و جزئیات حساس به زمینه نیز به پشتیبانی کاربران در تشخیص اطلاعات کمک می‌کنند.
ارتقای وضوح بصریسازماندهی بصری خوب، قابلیت استفاده و خوانایی را بهبود می بخشد، و به کاربران این امکان را می دهد که به سرعت اطلاعات مورد نظر خود را بیابند و از رابط به طور موثرتری استفاده کنند. هنگام طراحی چیدمان: از ارائه اطلاعات بیش از حد در یک زمان روی صفحه خودداری کنید. طراحی سیستم شبکه ای بسازید تا از درهم ریختگی بصری جلوگیری کنید.اصل «فرم تابع تابع است» را به خاطر بسپارید.اصول کلی سازماندهی محتوا مانند گروه بندی موارد مشابه با هم، شماره گذاری آیتم ها و استفاده از سرفصل ها و متن سریع را به کار ببرید.4. رابط های کاربری را سازگار کنیدسازگاری یکی از ویژگی‌های ضروری رابط کاربری خوب است - طراحی سازگار، طراحی بصری است. سازگاری یکی از قوی ترین عوامل موثر در قابلیت استفاده و یادگیری است. ایده اصلی سازگاری، ایده دانش قابل انتقال است - به کاربران اجازه دهید دانش و مهارت های خود را از یک قسمت از رابط کاربری برنامه به قسمت دیگر و از یک برنامه به برنامه دیگر منتقل کنند. 
سازگاری بصری (سبک)کاربران هرگز نباید یکپارچگی یک محصول را زیر سوال ببرند. رنگ‌ها، فونت‌ها و نمادها باید در سراسر محصول وجود داشته باشد. مطمئن شوید که همیشه به مدیر سیستم طراحی خود مراجعه کنید تا مطمئن شوید که سبک های بصری محصول خود را بدون دلیل مشخص تغییر نمی دهید. به عنوان مثال، دکمه ارسال در یک صفحه از سایت شما باید در هر صفحه دیگر یکسان باشد.از استفاده از سبک های مختلف برای عناصر در صفحات مختلف سایت خودداری کنید. کاربران نباید تعجب کنند که آیا یک دکمه تبدیل شده مانند این مثال به همان معنی است یا خیر. سازگاری عملکردی (رفتار)سازگاری رفتار به این معنی است که شیء باید در سرتاسر رابط به یک شکل کار کند.
رفتار کنترل‌های رابط، مانند دکمه‌ها و آیتم‌های منو، نباید در محصول تغییر کند. کاربران غافلگیری یا تغییر در رفتار آشنا را نمی خواهند - وقتی همه چیز کار نمی کند به راحتی ناامید می شوند. این می تواند مانع یادگیری شود و کاربران را از احساس اطمینان در مورد ثبات در رابط بازدارد. کاربر خود را گیج نکنید——  با پیروی از «اصل کم‌ترین غافلگیری»، عملکردها را ثابت نگه دارید تا رابط کاربری همانطور که کاربران انتظار دارند رفتار کند. مطابق با انتظارات کاربرمردم انتظارات خاصی در مورد برنامه ها/وب سایت هایی که استفاده می کنند دارند. طراحی محصول خود به گونه ای که با انتظارات کاربر در تضاد باشد، یکی از بدترین کارهایی است که می توانید برای یک کاربر انجام دهید. مهم نیست که چه استدلال منطقی برای عملکرد یا ظاهر یک چیز ارائه می کنید. اگر کاربران انتظار داشته باشند که کارکرد/ ظاهر متفاوتی داشته باشد، تغییر این انتظارات با مشکل مواجه خواهید شد.
اگر رویکرد شما هیچ مزیت واضحی ارائه نمی دهد، با آنچه کاربران شما انتظار دارند پیش بروید. کنوانسیون های پلت فرم را دنبال کنید. محصول شما باید با استانداردهای دیکته شده توسط دستورالعمل های پلت فرم سازگار باشد. دستورالعمل ها تضمین می کند که کاربران شما می توانند عناصر رابط کاربری را در طراحی شما درک کنند.الگوها را دوباره اختراع نکنید برای اکثر مشکلات طراحی، راه حل های مناسب از قبل وجود دارد.
این راه حل ها الگو نامیده می شوند. الگوهای محبوب تبدیل به یک قرارداد می شوند و اکثر کاربران با آنها آشنا هستند. در نظر نگرفتن این راه حل و ادامه طراحی راه حل خود می تواند چالش هایی را برای کاربران به دنبال داشته باشد. در بیشتر موارد، شکستن قراردادهای طراحی منجر به یک تجربه کاربر خسته کننده می شود - شما با مشکلات قابلیت استفاده مواجه خواهید شد نه لزوماً به این دلیل که راه حل شما اشتباه خواهد بود، بلکه به این دلیل که کاربران با آن آشنا نیستند.سعی نکنید اصطلاحات را دوباره ابداع کنید. هنگامی که کلماتی در دسترس هستند که کاربران از قبل می دانند، از استفاده از اصطلاحات جدید خودداری کنید. کاربران بیشتر وقت خود را در برنامه های دیگر و در سایت های دیگر می گذرانند، بنابراین انتظارات خاصی در مورد نام گذاری دارند. استفاده از کلمات مختلف ممکن است آنها را گیج کند.نتیجههدف طراحان UI امروزه تولید رابط های کاربر پسند است: رابط هایی که کاوش را بدون ترس از عواقب منفی تشویق می کنند. بدون شک رابط های آینده بصری تر، فریبنده تر، قابل پیش بینی تر و بخشنده تر خواهند بود، اما اکثر اصول طراحی UI ذکر شده در این مقاله مطمئناً برای آنها نیز قابل اجرا خواهند بود.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.